CD: Ernesto vs. Bastian - Authenticity

Peter-August (.august)
Edwin Koelewijn vs. Ernesto van der Meij, beter bekend als Ernesto vs. Bastian brengen hun eerste album uit: Authenticity. Eerder brachten ze verschillende singles uit bij enkele van de grootse labels (onder andere op Go Bang! van Blank and Jones). Het nummer 'Thrill' was het anthem voor Trance Energy van afgelopen weekend (23 februari 2008).

Authenticity

In de eerste track, de hit 'Thrill', speelt een op hol geslagen basgitaar de hoofdrol. Op een gegeven moment gaat die bastgitaar een octaafje hoger en dat geeft zo'n vreselijk resultaat dat het pijn doet aan je oren. Dit missertje wordt op 2m09s gecompenseerd door de basslijn waar het nummer op gebaseerd is te voorzien van een zuigend effect. Dit is bijzonder vet gedaan en doet de eerdere misser weer een beetje vergeten. Na deze valse start komen we bij 'Sound of Soul'. Na een intro van ongeveer 40 seconden ontvouwt zich een hele laidback beat. In combinatie met de zang is dit één van de meer sfeervolle nummers van het album. 'Dive In Your Love' start veelbelovend vierkant. Er wordt een stevige, bijna techno, groove weggezet zoals we die niet vaak horen de laatste tijd. Zoals te verwachten komt halverwege het nummer de onvermijdelijke breakdown met, uiteraard, ook het verplichte stukje zang. Hierdoor wordt het nummer op een gruwelijke manier onderbroken en dat is een gemiste kans.

'Stranger In Paradise' is het best te omschrijven als trance pur sang. Een lage, vette vrouwenstem gecombineerd met een volle sound, een druk ritme en veel melodieën die elkaar constant afwisselen. Er gebeurt van alles en dat maakt het spannend om naar te luisteren. Het voorlaatste nummer, 'UM Dub', start erg sterk. De basis waarop gebouw wordt, is wederom erg stevig. Op een gegeven moment wordt die basis onderbroken door een akoestisch gitaartje en dat maakt het allemaal net wat te lief. Tegen het eind wordt het zelfs een tikje te bombastisch. In 'Super Jupiter', de laatste track, horen we een scheurend geluid dat direct uit een pre-hardcore plaat lijkt te komen. Helaas past het niet in deze context. Het momentje nadat de bas er weer bij komt is aardig, maar daarna verzandt het al snel weer in de typische trance sound.

Ernesto vs. Bastian

Dit album is lastig te beoordelen. Het kent een paar hele goede momenten, maar de structuur van de nummers maakt het allemaal wat voorspelbaar. Over het algemeen zijn ook de melodieën en de gebruikte sounds erg oké. Helaas wordt dat geneutraliseerd door de standaard trance loopjes die de basis vormen voor de meeste tracks. Vanwege de paar kleine goede momenten krijgt dit album dan toch het voordeel van de twijfel.

Tracklist:

01. Thrill (Album Version)
02. Sound of Soul