CD: Shane Shu - s.t.

Chantal (rocha01)
Een nieuwkomer in de muziekwereld is Shane Shu wel te noemen. De band, die de naam van de leading man draagt, bestaat pas zo'n anderhalf jaar en was voorheen alleen bekend van internet. Na een optreden op Noorderslag komt in maart hun eerste cd uit: Shane Shu - niet echt origineel voor een titel, maar ach... het mag de pret niet drukken. Shane Shu, met de van oorsprong Canadese Shane aan het hoofd, werd in Amsterdam opgericht, maar is alles behalve een Nederlandse band te noemen. Hoewel Shane Nederlandse ouders heeft, is hij zelf afkomstig uit Vancouver. Maar al deze gegevens even ter zijde, het gaat hier om de eerste cd.

'We maken popnummers. Denk aan een Beck-nummer waar je ineens een mondharmonica hoort, dan een hele rare trombone krijgt, hier en daar een scratch, een operastukje en samples. Maar dan op een popbasis.'

Popmuziek van overal
Bovenstaand de omschrijving die Shane zelf geeft als je hem naar de muziekstijl vraagt die Shane Shu maakt. Dit zestal, dat zeer internationaal is qua bezetting, herbergt veel invloeden in hun muziek. Het lijkt of elk bandlid zijn eigen stijl en roots een beetje doorvoert. Zo is er de Zuid-Afrikaanse Catarina Aimee Dahms die in het achtergrondkoor haar Afrikaanse kenmerken laat horen. Zo ook met de Indonesische turntablist Ujang Sastramijaja. De vier mannen en twee vrouwen maken internationale popmuziek, zullen we maar zeggen. Bij het beluisteren van de cd valt je meteen op dat het, hoewel het duidelijk popmuziek is, ook Zuid-Amerikaanse invloeden heeft. Dit vind je vooral terug in de beats. En we weten het allemaal wel: Zuid-Amerikaanse beats werken aanstekelijk. Zo ook hier. Het album is heel gevarieerd wat betreft muziekstijlen. Zoals al aangegeven zijn er die Zuid-Amerikaanse invloeden, wat duidt op een bepaalde stijl. Shane heeft een brede interesse: van hiphop tot reaggeaton, van britpop tot ballads. Dit is allemaal wel terug te vinden op deze eerste cd. Het maakt een leuk geheel.

Opener van het album is 'Less Is More' en dat duidt meteen wat Shane Shu tracht te doen: met zo min mogelijk zo veel mogelijk neer te zetten. Het is een goed nummer, dat meteen nieuwsgierig maakt naar de rest van het album. En zo hoort het ook - een eerste nummer moet uitnodigend werken. Die uitnodiging wordt goed aangenomen door nummers als 'The Way She Talks To Me Now' en 'It's A Game'. Het zijn allemaal pakkende nummers die je gehoor prikkelen. Unieke is wel dat elke track inderdaad een eigen stijl heeft, maar zodanig dat je niet het idee hebt naar een wirwar aan nummers te luisteren. Het is toch één geheel gebleven. Leuke afsluiter is de track 'Bonnie Tyler & Whitney Houston'. Als je in eerste instantie alleen de titel ziet, denk je dat beide dames een deuntje meezingen op het album, maar het blijkt een song te zijn óver de diva's en niet mét de diva's. Het is in ieder geval een goede hekkensluiter van een lekkere cd.

Shane Shu

Tweede passie
Dat Shane Shu het niet alleen van de muziek moet hebben, blijkt uit het feit dat hij, naast muzikant, ook nog professioneel fotograaf is. Als deze eerste cd echter aanslaat, wat hij zeker verdient, moet Shane misschien overwegen om die camera (tijdelijk) aan de wilgen te hangen en even helemaal voor de muziek te gaan. Volg je passie op het moment dat de tijd daar rijp voor is. Shane, die camera kun je later wel weer oppakken, neem nu je kans om je muzikale weg verder te vervolgen. Verras ons snel met een tweede cd... want deze eerste is een waardige vier sterren en doet naar meer verlangen.

Label: V2 Records Releasedatum: 12 maart 2008