DVD: De Wereldband - Keet

Chantal (rocha01)
Hoe zou je De Wereldband het beste kunnen omschrijven? Is het variété, cabaretesk, muziek? Eigenlijk is het van alles wat. Dus laten we het gemakshalve dan maar een muzikale, cabareteske variétégroep noemen. De zes heren staan sinds 2007 met hun tweede voorstelling op de planken: Keet. Een doorloop langs allerlei muziekstijlen, gegoten in een jasje van stoere mannen op een bouwplaats, compleet met bilspleten en spierballen - wat zeker de vrouwen in de zaal moet aanspreken. Een voorstelling die de moeite van het bezoeken waard is, maar mocht je er niet op uit willen, dan is er nu de mogelijkheid het spektakel op dvd te bekijken.

Multi-instrumentalisten
De Wereldband bestaat uit Willem van Baarsen, Rogier Bosman, Sanne van Delft, Ro Krauss, Stanislav Mitrovic en Tim Satink. Stuk voor stuk multi-instrumentalisten. Door de voorstelling heen bespelen ze meer dan 40 instrumenten, van traditionele snaar- en blaasinstrumenten tot experimentele, tot instrument gebombardeerde voorwerpen. Ieder is ook dermate kundig dat ze onderling ook op volle snelheid van instrument kunnen wisselen. Niet zoals bij veel andere muzikanten die slechts één, hooguit twee instrumenten kunnen bespelen. Dit maakt de groep al uitzonderlijk en uniek. Naast de nodige instrumenten laten de heren ook zien dat zij over vocale kwaliteiten beschikken, zoals vooral in het nummer 'Kate' naar voren komt. Verder tonen ze hun taalvaardigheid door moeiteloos van Engelse songs over te schakelen op Turkse traditionele nummers. Het is een wervelende wind die over het podium gaat.

Persfoto voor de voorstelling ´Keet´

Bouwput
Dit alles speelt zich af op een bouwplaats, waar de steigers opgesteld staan en zich de taferelen afspelen die alledaags zijn voor de bouw. Van koffiepauze tot lunch op de steiger tot het nakijken van een blonde schone. Ze hebben duidelijk werk gemaakt van hun decor en dat maakt dat het meer een spektakel wordt, dan puur een muziekvoorstelling. Ze bewijzen dat je als muzikant niet statisch of stijf op een stoel hoeft te zitten om je muziek ten gehore te brengen. Al klimmend in steiger een trompet bespelen, het is te doen... de Wereldband laat het zien. Twee erg leuke 'acts' die er uitgelicht moeten worden, zijn wel het muzikale koffiemoment en de kruiwagenshow. In de eerste laten de mannen zien dat je met een plastic koffiebekertje en bijpassend plastic roerstaafje een lekkere percussiepartij weg kunt zetten. De kruiwagenshow is een knap staaltje van variété waarbij twee kruiwagens worden bestuurt door twee van de leden, het geheel omlijst door muziek gespeeld door de andere leden.

Het is wel duidelijk, uw reviewer is enthousiast over deze band. Het is weer eens heel iets anders dan al het standaard theaterwerk dat normaal voorbij komt. Verfrissend, snel, muzikaal, afwisselend,... en ga zo maar door. Het is gewoon wervelend. En dat is dus nu op dvd uitgebracht. Een aanrader is het zeker. De dvd is op zich vrij standaard, kent weinig franje. Op één extra na, waarbij je een nummer vanuit verschillende camerastandpunten kunt bekijken, is het een rechttoe-rechtaan registratie van de show Keet. Maar als de show goed is, heeft het geen franje meer nodig.

Label: Flow Records Releasedatum: 1 februari 2008
Kijkwijzer: n.v.t.
Waardering film: Waardering extra's: