CD: Angela Johnson - A Woman's Touch Vol. 1

Chantal (rocha01)
In 2002 maakte Angela Johnson haar debuut met de cd They Don't Know. Via Got To Let Go in 2005 is daar nu het album A Woman's Touch Vol. 1. Een puur album dat duidelijk de indie soul liefhebber zal aanspreken. Een verzameling nummers met namen als Rahsaan Patterson, Lisala, Gordon Chambers en Julie Dexter, dit alles onder bezielende begeleiding van Angela Johnson. Zelf neemt ze de leiding in drie tracks op het album. De vrouwelijke 'touch' is zeker te herkennen in de cd en de titel is dan ook geheel terecht en goed gekozen.

Kick-off
Het album begint met 'Dream Flight', een song gebracht door eerder genoemde Rashaan Patterson. Het refereert aan de zorgwekkende nieuwskoppen die we dagelijks voorgeschoteld krijgen. Het nummer kent een geweldige break met een zeer goede gitaarsolo en een uitstapje naar psychedelische soul. De samenwerking tussen Rashaan en Angela is geslaagd, ze vullen elkaar aan en maken elkaar nog beter. Een lekkere kick-off dus. Vanuit de achterhoede komt Lisala; normaal treedt zij met Angela Johnson op als achtergrondzangeres, maar op deze cd neemt zij even de spotlights over en vertoond haar solokunsten. 'Walkin' is het resultaat. Het begint met een gepeperde gitaarsolo waarna Lisala helemaal los gaat. Angela, pas op... straks ben je je spotlight op het podium kwijt. Angela neemt zelf de hoofdrol op zich in onder andere 'Should've Been There'. Naast een hoofdrol voor de zangeres is er ook een stevige glansrol voor de piano. Het nummer is een krachtig pianospel doordrenkt met warme Johnsonklanken. Een knap staaltje vakmanschap dat het talent van Jonhson duidelijk profileert. Een laatste nummer dat het noemen waard is, is 'Not The One' door Tricia Angus. Teksten die zo uit het leven gegrepen lijken te zijn: "It was so foolish of me to think that/someone else could possibly fulfill my needs".

Angela Johnson

Alledaags
Zo is heel het album eigenlijk opgezet. De nummers verhalen over de liefde, het leven en dan vooral het alledaagse. Herkenbaar, op een mooie manier gebracht, meeslepend en warm. Met deze cd heeft Johnson een prachtige verzameling soulnummers afgeleverd, stuk voor stuk door talenten gezongen. In de buitenlandse media werd ze wel de Quincy Jones van haar tijd genoemd. Ik sluit me daarbij aan.

Label: Dome Releasedatum: 13 februari 2008