CD: The Cuties - Ah Ah Aah

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het was niet te voorzien op voorhand, meidenbands maken vaak genoeg vette punkrock, geëngageerde singersongwriterliedjes of jazzy poptunes. Het kan echter voorkomen dat het oeuvre van een groep, bestaande uit vier meiden, suikerzoete bubblegumpop maakt. Dan sta je als reviewer, die overwegend van gitaarbombast, indierock en alternative houdt, even vreemd te kijken.

Achteraf gezien lichtte de naam van de band, The Cuties, al een tipje van de sluier op. De albumtitel Ah-Ah-Aah tilde de gezichtsbedekking nog verder omhoog eigenlijk. Maar goed, het kon ook een bloedgeil bluesrockbandje zijn en dat daarom de Ah-Ah-Aah's op een andere manier geïnterpreteerd moesten worden.

Na een blik geworpen te hebben op de coverart van het album en na de eerste tonen van 'We Cut Our Hair Short' is het al duidelijk. Dit is een bubblegumplaat. Een schijfje dat een zoete chemische kleurstofsmaak met zich meedraagt, veelal in roze uitgevoerd. Tekstueel passen de nummers naadloos bij series als 'Ugly Betty' en 'Sex And The City'. Ze verhalen over het afknippen van je haar om je als jongen te kunnen gedragen, het kopen van jurken, ijs, eetaanvallen, mannen en de kleur van ondergoed.

Muzikaal hoogtepunt van de cd is 'Ugly Boy', een humoristisch niemendalletje met een aanstekelijk deuntje en slim geplaatste bruggetjes. "Piss off! Ugly Boy. I don't wanna kiss with you, Ugly Boy. Stop staring at my tits Ugly Boy!" 'Picnic In The Park' lijkt even op een uitspatting van 'E' (Eels) ten tijde van Daisies of The Galaxy, maar mist uiteraard de zwartgallige dubbele bodem en continueert als een vrolijk eenvoudig liedje.

De hele plaat staat bol van deze composities en dat gaat na een aantal tracks wel als nadeel wegen. Het eentonige geluid en de opbouw, de geringe gelaagdheid van de tracks, tomtiedom-orgeltjes en de samenzangkoortjes heb je na twintig minuten wel gehoord. 'Piece of Cake' trapt nog wat gedurfder af, maar vervalt al snel in zoete stroop. 'Honey' en 'We Cut Our Hair Short' zijn naast 'Ugly Boy' de meest interessante tracks. Verder is het simpelweg een must om van zoetsappige deuntjes te houden wil je het album tot je nemen. De dames gaan live behoorlijk vaak optreden in ons eigen landje en niet meteen met de meest voor de hand liggende keuze als hoofdprogramma.

Het laatste woord in de titel van afsluiter 'Three Gangsters in Pajama's' is de enige link die ik zie met de band waarmee The Cuties gaan touren, Claw Boys Claw. Bubblegum versus pruimtabak, dat wordt een avondje vol tegenstellingen.

Label: Living Room Records Datum: Februari 2008