CD: British Sea Power - Do You Like Rock Music?

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het zal wel toeval zijn, British Sea Power vertrok voor de opnames van hun derde plaat naar Canada en keerde terug met een koffer tjokvol Arcade Fire geluid. Monumentale bombast schalt uit de speakers wanneer hun nieuwe schijf Do You Like Rock Music? doldwaze toeren draait.

Met de eerste track 'All In It' springt de bolstaande koffer beplakt met rode maple leafs open. Een stampritme vergezeld met koor en orgel leidt de plaat op intrigerende wijze in. De haakse overgang naar 'Light Out For Darker Skies' onthult een jaren tachtig stijl waarin een upbeat gitaartje en een diepe Morrissey stem worden gecombineerd. Mooie bruggetjes, een jankende gitaar en straf drumwerk resulteren in een heerlijk nummer waarin melodie en sfeer hand in hand gaan. Een verscholen vakje in de koffer ontpopt zich bij het openen van de rits nog met een integer viooltje, maar de inhoud vertoont zich pas ten volle als de gitaren zich abrupt mengen in dit rockjuweeltje.

Een ander hoogtepunt dient zich aan in volle Arcade Fire glorie: een spookachtig en verslavend monument dat onder de noemer 'Waving Flags' de bombast in de rondte strooit. De stem van zanger Yan Scott Wilkinson komt hier magistraal tot zijn recht. De spanningsboog wordt wordt zo strak aangetrokken dat het wachten is op het moment dat de lijn knapt en de rollende gitaren het oppikken. Het opzwellende karakter is tevens terug te vinden in het daaropvolgende 'Canvey Island'. Meerdere muzieklijnen worden uitgegooid naar hetzelfde punt op de kade en het schip van de British Sea Power wordt langzaam de haven in gemanoeuvreerd. Langzaam glijdend over het kabbelende water tot het moment dat de woeste koppen van de golven zich weer aandienen.

British Sea Power levert een zeer puike derde plaat af met een afwisselend en toch coherent geluid. Met referenties als Arcade Fire, Morrissey, Joy Division, Belle and Sebastian ('Open The Door') en een industriële Sigur Rós (afsluiter 'We Close Our Eyes') ligt faam en glorie om de hoek. De festivals zouden dit jaar er zeker goed aan doen om British Sea Power in hun portfolio stoppen. Een topplaat die even moet sudderen, maar verdomd wat smaakt hij dan lekker: 4,5 ster.

Label: RoughTrade Datum: Januari 2007 Waardering: