Boek: Bloedproef - Lori Andrews

Chantal (rocha01)
Met Bloedproef maakt schrijfster Lori Andrews haar debuut in de wereld van de thriller. In haar boek beschrijft ze de wereld van instanties die zich onder andere bezighouden met het ontrafelen van moorden. Dit alles bezien vanuit de ogen van Dr. Alex Blake, een geneticus bij het AFIP (Armed Forces Institute of Pathology), de hoofdpersoon in het verhaal.

Seriemoordenaar
Dr. Alexandra Blake wordt in haar beroep als geneticus helemaal in beslag genomen door haar onderzoek naar genetische waarden die bepaalde ziektes in zich hebben. Haar doel is om op deze manier een bijdrage te leveren aan het voorkomen van deze ziektes. Via dit werk raakt ze betrokken bij een zeer veelomvattende moordzaak. Haar kennis van genetica en DNA wordt door de politie gevraagd om deze zaak op te lossen. Bij diverse militaire bases worden vrouwen vermoord aangetroffen. Allen hebben een gedeelte van een tatoeage op hun lichaam. Dit lijken de puzzelstukjes te zijn die moeten leiden naar de ontmaskering van de moordenaar. Alex' hulp bestaat voornamelijk uit het zoeken naar materiaal waaruit zij een DNA-profiel van de dader samen zou kunnen stellen.

In het begin lijkt de zaak niet meer dan dat, tot deze echter wel heel dichtbij komt. Een bekende van Alex wordt vermoord en haar goede vriend, congreslid Thorne, lijkt hierbij betrokken. Dat schijn bedriegen kan, wordt haar al snel duidelijk. Wat zich dan ontvouwt is een zaak die aan elkaar hangt van intrige en valse verdachtmakingen. Zal het Dr. Blake lukken de politie te helpen bij het blootleggen van de juiste DNA-structuren en zo de seriemoordenaar te stoppen?

Lori Andrews

Vakkennis is niet voldoende
Andrews' boek is gebaseerd op de altijd in beweging zijnde wereld van AFIP, het leger en de FBI. Voor elke instantie neemt ze de tijd, iets te veel tijd. Het remt het verhaal en maakt dat spanning niet echt opgebouwd kan worden. Lori Andrews is hoogleraar rechten en genetica aan het Chicago-Kent College of Law. Dit verklaart het thema van haar eerste boek. Het is duidelijk haar interesse- en kennisgebied. Naast haar hoogleraarschap is ze ook directeur van het Institute for Science, Law and Technology. Al met al genoeg basiskennis om een gedegen verhaal op te zetten. Het is echter wel te hopen dat ze zich in het schrijven nog wat verder zal bekwamen. De basis van het verhaal mag dan staan als een huis, het duurt vrij lang voor het boek je echt kan boeien en vasthouden. Tot ver over de helft kruipt het verhaal traag voort zonder erg veel spanning te geven. Het eind van het boek is een stuk beter en weet je als lezer dan wel vast te houden en mee te nemen tot aan de laatste zin, maar dit is niet genoeg om de eerdere traagheid goed te maken. Bloedproef is een aardig debuut, maar dat er her en der nog wat verbeterd kan worden wat betreft de schrijfstijl en spanningsopbouw mag niet onvermeld blijven. Vakkennis alleen is niet voldoende voor een bestseller.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319682 Pagina's: 367 Waardering: