Concert: Fiction Plane in Tivoli

Joost Melis (Pink_Floyd)
Of het een one day fly wordt weten we eigenlijk nog niet, maar ondanks de zeer frequente airplay op 3FM, de vele aandacht als voorprogramma bij papa Sumner en de discussie of het anagram van de band (infant police) nu opzet was of niet, sommige mensen hebben nog steeds niet van de band gehoord. Ook het meisje achter de kassa bij Tivoli blijkbaar niet. Een fotopas werd daar voor me klaar gemaakt. "Fixation Plane" werd er allereerst op geschreven, maar even later werd dat doorgekrast en werd er Fication Plane van gemaakt. De echte naam mogen duidelijk zijn: Fiction Plane was het die de planken in de Utrechtse poptempel bezette.

Het Engelse trio leverde dit jaar een derde studioalbum af bij ook alweer hun derde platenmaatschappij. De plaat Left side of the Brain vergaarde vooral naamsbekendheid door de grote hit '2 Sisters'. En vooral door toedoen van deze knaller heeft de het optreden het predikaat 'uitverkocht' meegekregen. Het publiek was een gemêleerde groep, van jong tot oud en van rustig tot springerig.
De goedgehumeurde bandleden betraden rond 21.00 uur het podium en Sumner had zelfs de moeite genomen om wat Nederlandse zinnetjes te leren. Dat doet het meestal wel goed bij het publiek en zo ook hier. De start van de set, dat met een kwartet van het laatste album, 'Death Machine', 'Running The Country', 'Presuppose' en 'Cross The Line', ontving aanvankelijk een redelijk afwachtende houding van de toeschouwers. Maar naarmate de tijd vorderde begonnen meer en meer hoofden mee te deinen. Het publiek moet het ook van frontman Sumner hebben, drummer Wilhoit en gitarist Daunt zijn stoïcijnse ankerpunten op het podium. Sumner schuift wel wat over de planken heen en weer, headbangt er tijdens instrumentale fases lustig op los en klimt af en toe eens op een speaker om er vervolgens schreeuwend weer vanaf te springen.

De band brengt naast het materiaal van Left side of the Brain ook enkele oudere en nieuwe nummers ten gehore. Zo komt vers materiaal 'Sadr City' en 'Burning Sun' voorbij en zijn 'Hate' en 'Cigarette' van Everything will be OK geplukt. Tijdens de tweede helft van de set was het publiek helemaal losgekomen en vooraan werd er lustig gepogoed en gedanst. De sterke solo's zorgden voor de variatie in de nummers en gaven ze een sterkere live-uitstraling. Sumner's stem is live bijzonder goed en de gelijkenis met vader Sting is overduidelijk.

Na 'Cigarette' kwam de band terug voor een toegift. Sumner ruilde zijn basgitaar in voor een akoestische gitaar en zette de balad 'Drink' in. Een vreemde gewaarwording voltrok zich bij 'It's A Lie', 5 jonge meiden in Fiction Plane shirtjes begonnen een ingestudeerd dansje te doen tussen de drie bandleden. "We're an indie rock band, so this is actually against our principles" riep de zanger nog. Waarom het dan toch werd toegestaan is een raadsel, maar het pastte niet bij het optreden. Het riep gevoelens op van televisie optredens waarin danseressen ook vaak de show wat opluisteren. Dit is in een concertzaal echter niet nodig. Maar iedereen leek het de band te vergeven zodra de eerste noten van de afsluiter '2 Sisters' werd ingezet. Een extra lange versie zorgde voor veel enthousiasme in de zaal en ook de heren op het podium genoten zichtbaar van het optreden. Zoveel zelfs dat ze na afloop nog een signeersessie gaven.

Locatie Tivoli Datum: 19 december 2007 Waardering: