CD: Ojos De Brujo - Techari Live

Joost Melis (Pink_Floyd)
Wie de festivals in Nederland of elders in Europa de afgelopen jaren rondstruinde, is de naam vast wel eens tegengekomen: Ojos de Brujo. Misschien heb je wel zelf staan bewegen op de opzwepende klanken van deze veelzijdige band. Op Lowlands 2006 annuleerde de band helaas haar optreden, waardoor er een fiësta minder was. De live-registratie van de Techari-tour met de eenvoudige titel Techari Live is nu beschikbaar voor degenen die het live-element nogal misten.

Ojos de Brujo, dat letterlijk 'Heksenogen' betekent, is een achtkoppig gezelschap uit Barcelona die hun eigen muziek karakteriseren als "jipjop flamenkillo". Hiphop met vleugjes flamenco erin verwoven. Maar er is meer, stijlen als rumba, funk, dub, reggae, jazz en zelfs oosterse invloeden komen terug in hun muzikale creaties. Als je de mix van stijlen leest, voel je al snel aan dat het een band is die houdt van energie, opzwepende ritmes en vrijheid: Techari in de zigeunertaal Caló betekent zelfs vrijheid. Live probeert de tourgrage band dit vanaf de eerste noten over te brengen aan het publiek.

Dit is goed te merken op de registratie die is opgenomen in hun thuishaven Barcelona in 2006. De magische klanken van 'Color' gooien meteen de heupen los. Snelle teksten die aangevuurd worden door de aanstekelijke en feestelijke flamencoklanken zijn een lust voor het oor. Het veelzijdige instrumentarium (met onder andere blazers, scratchgeluiden, gitaar, bas) creëert een diep geluid waarin vele lagen verscholen liggen. Dit resulteert bij elke draaibeurt weer tot nieuwe ontdekkingen in hun nummers. In 'Todo Tiende' wordt de reggae van Bob Marley even vermengd met hun eigen latin-invloeden. De luisteraar wordt op 16 liveweergaves getrakteerd, waarin de band een strak en helder geluid laat horen. Naast de cd is er nog een dvd aanwezig waarop het hele concert in Barcelona te zien is en de energie dus nog duidelijker wordt. Tevens is de dvd voorzien van een half uur durende documentaire over de tour (met Engelse ondertiteling). Die ondertiteling ontbreekt nog even bij de extra's waardoor een andere korte docu wat kennis van de Spaanse taal vereist. De rest van de extra's bestaat uit videoclips van enkele singles.

Techari live is een mooi totaalpakket geworden, zeker voor de mensen die de band het liefst in een live-omgeving horen en zien.

Label: Pias Datum: 15 oktober 2007 Waardering: