Boek: Maite Carranza - De Vloek van Odi

Phedre77
De Vloek van Odi is het derde deel in de reeks de Heksenoorlog. Deze uit het Spaans vertaalde jeugdboeken zijn flinke pillen! Gelukkig zijn het goed verslindbare boeken, waardoor je ze nog steeds razendsnel uit hebt. Boek drie telt een dikke vierhonderd bladzijden en dit kan afschrikken. Zeker als je een tiener bent en niet heel graag leest. Juist voor die kinderen is deze reeks een aanrader. Carranza's schrijfstijl ligt dicht bij de spreektaal, waardoor je amper het gevoel hebt dat je aan het lezen bent. Je neemt de verhalen gewoon op, je hoeft alleen maar in het boek te turen. Dit is ook te danken aan haar korte zinnen en vlot geschreven actiescènes.

De Heksenoorlog
Deze reeks start met De Clan van de Wolvin. Het is 2005 en men verwacht de komst van een uitverkorene (het zal ook eens niet). De veertienjarige Anaîd is de hoofdrolspeelster in het verhaal en de lezer kan vrij snel een optelsommetje maken van deze twee feiten. Erg verrassend zijn de boeken ook daar niet, maar dat is niet direct een groot minpunt. Anaíd woont samen met haar moeder Selene, die, net als haar dochter, flink koppig kan zijn. Het zal wel met haar rode haar te maken hebben. Als Selene verdwijnt, krijgt Anaíd het zwaar, maar ze leert ook een aantal geheimen kennen. Het tweede deel draagt de titel De IJswoestijn. Het is inmiddels 2006 en het is bekend dat Anaíd de uitverkorene is. De Omar (waartoe Selene en Anaíd behoren, de 'good guys') hebben het al eeuwen aan de stok met de Odish (de slechteriken). De Odish spelen op Anaíds kwetsbare tienerhart en -geest in en alweer moet het meisje vluchten. Intussen openbaren zich meer geheimen aan haar. Want haar afwezige vader is...

Papa
…een Odish! Anaíd blijkt het product te zijn van een Omar en een Odish en heeft daardoor zware identiteitsproblemen. In dit derde deel van de reeks, De Vloek van Odi ontmoeten vader en dochter elkaar eindelijk. Na vijftien jaar ziet Anaíd haar vader Gunnar en hoort ze zijn kant van het verhaal. Moeder Selene zet haar klauwen uit tegen haar voormalige geliefde, dus het kan niet een volledig gelukkige hereniging genoemd worden. Al gauw worden ze met zijn drieën belaagd door Baälat. Men heeft het gemunt op Anaíd, omdat zij grote krachten heeft. De uitverkorene zelf krijgt het ook nogal zwaar met alle macht die ze heeft. Uiteindelijk moet ze het grootste gevecht met zichzelf leveren. Een leuk verhaal, dat wel een beetje van onderwerpje op onderwerpje hopt en de grote lijn niet zo heel stevig weet vast te houden.

Maite
De bijna vijftigjarige Maite Carranza is een bezig bijtje op schrijfgebied. Ze heeft rond de veertig boeken uitgebracht, waarvan deze jeugdtrilogie haar grootste internationale succes is. Naast het publiceren van romans voor volwassenen en jeugd, houdt ze zich bezig met het schrijven van toneelscripts en het geven van les in het scriptschrijven. Haar Heksenoorlog-trilogie zal het goed doen bij de jeugd, maar kan ook gelezen worden door volwassen, die niet een te ingewikkeld of volwassen verhaal nodig hebben. Voor een ander is de duidelijke tienertaal wellicht na een tijdje wat irritant. De reeks bevat een goede hoeveelheid originaliteit, maar volgt in grote lijnen een bekend fantasy-thema. Namelijk die van de uitverkorene met bijzondere machten.

Uitgever: Signature ISBN: 978 90 567 2245 6 Pagina's: 405