DVD: Pacific Blue - deel 1

Lars (detulp050)
Er zijn een paar onderwerpen die altijd scoren op TV. Mooie vrouwen, strakke actie en detectives doen het vaak goed bij het televisiekijkend publiek. Voor de Amerikaanse zender USA Network was deze kennis voldoende om te investeren in een nieuwe serie over sexy agenten, die op hun fiets het strand van Santa Monica veilig houden: Pacific Blue. De serie wordt nu door Paradiso Home Entertainment in Nederland op dvd uitgebracht, te beginnen met de eerste dertien afleveringen van het eerste seizoen.

Baywatch on wheels
In de pilotaflevering maken de kijkers kennis met een bijzondere divisie van de Los Angeles Police Department (LAPD): de fietsbrigade "Santa Monica Bike Patrol". Getooid met een flinke helm en voorzien van een stoere mountainbike peddelen ze over de brede boulevard van het lokale strand. Ze surveilleren, grijpen in waar nodig en lossen ingewikkelde misdaden op. Centraal in de serie staan een paar knappe mannen en vrouwen, die we gedurende de afleveringen steeds beter leren kennen. Qua cast moeten we het daarbij stellen met een groep bijeengeraapte clichés: de macho met gevoelens, de gekke allochtoon en de slimme oudgediende. Ook qua verhaallijnen biedt de serie niet echt iets nieuws. Zo komt er flauwe crime passionel voorbij en biedt de serie meerdere malen een groepje vernielzuchtige tieners en een stel drugsdealers. De actiescènes zijn wel aardig, maar misschien ogen de stunts voor de niet-fietsende Amerikanen spectaculairder dan voor ons.

Voor de verzamelaar en liefhebber is er niets zo irritant als een verspreide dvd-release. Bij Buena Vista kunnen ze er wat van, maar ook Paradiso Home Entertainment heeft er blijkbaar een handje van. Zo is het eerste seizoen van Pacific Blue verspreid over twee verschillende boxen die niet tegelijk uitkomen. Het eerste deel bestaat uit dertien afleveringen van elk ongeveer veertig minuten. De set bevat vier dvd's in twee keepcases, die op hun beurt verpakt zijn in een kartonnen hoes. De box ziet er mooi uit, maar een release met alle afleveringen in één box (wellicht in een viertal slimcases) had niet misstaan. Naast de eerste dertien afleveringen van het eerste seizoen bevat de box helaas geen extra's.

Pacific Blue is een middelmatig serie over een paar knappe fietsende politieagenten in Los Angeles. De afleveringen kennen weinig diepgang en de actie oogt wat slapjes. Toch kijkt de serie lekker weg, misschien wel vanwege het hoge 'mooie mensen gehalte', de mooie beelden van het zonnige kustgebied en de simpele verhaallijnen. De release op dvd is matig.

Label: Paradiso H.E. Releasedatum: 22 oktober 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: N.V.T.