CD: The Good Life - Help Wanted Nights

Phedre77
Tim Kasher is oorspronkelijk van Cursive, een alternatieve rockband. Hij creëerde in 2000 het alternatieve bandje The Good Life, om zich uit te kunnen leven op een manier die niet binnen Cursive paste. Hij bracht het debuutalbum Novena on a Nocturne uit als soloproduct, maar trok meteen daarna een paar muzikanten aan. Met Stefanie Drootin (bas), Roger Lewis (drums) en Ryan Fox (gitaar, toetsen) brengt hij nu de vierde cd van deze band op de markt.

Melancholisch
Help Wanted Nights is een cd geworden met sfeervolle, vaak breekbare songs. 'On the Picket Fence' is een trage, melancholische ballad, met een hoofdrol voor de toetsen. Meteen hierna gaat het tempo omhoog met 'A Little Bit More', maar dat blijft evenwel melancholisch klinken. Dat kan ook te maken hebben met de stem van Kasher, die simpelweg dat triestige geluid heeft. 'Heartbroke' is een leuk nummer, slechts twee minuten lang, maar fijn beschuldigend en pijnlijk. De gitaar en drums gaan lekker over de rooie op 'Your Share of Men'. Kasher blijkt inderdaad vrijwel overal wat gekweld te klinken, maar meestal past dat ook wel netjes bij de songteksten. Die zijn hier en daar goed sarcastisch en emotioneel. 'Keely Aimee' is één van de beste nummers van de cd. Het is een bijna vrolijk deuntje, dat alweer over de liefde gaat. De afsluiter van het album is het tien minuten durende 'Rest Your Head'. Het nummer begint traag en minimalistisch, maar vertoont een mooie escalatie van zang en instrumenten (inclusief kerkorgel!). Deze wisseling in tempo en kracht herhalen ze nog een paar keer, waarna het nummer eindigt met een chaotische, rommelige en geweldig leuke finale. De laatste minuten van de track bevatten voornamelijk instrumentaal geruis.

Juweeltjes
Kasher maakte een goede keuze met het oprichten van The Good Life. Zijn muzikale kanten, die hij niet in Cursive kwijt kon, zijn het waard om gehoord te worden. Help Wanted Nights is een warm, sarcastisch, emotioneel, intens cd’tje, met juweeltjes van songs. Het blijft allemaal erg beheerst en kalm, maar daar zit wellicht de kracht van de band ook in. Eén van de weinige kritiekpunten is die erg herkenbare stem van Kasher, die geweldig mooi en karaktervol is, maar evengoed wel altijd hetzelfde klinkt. Dat geeft in nummers die ook nog eens een tikje hetzelfde geluid hebben, wel heel veel gelijkenis.

Label: Saddle Creek Europe Releasedatum: 22 oktober 2007