Boek: Sabine Kuegler - Dochter van de Jungle

Phedre77
In 2005 verscheen het opzienbarende boek van een blanke jongedame die haar hele jeugd diep in het oerwoud heeft doorgebracht. Op haar zeventiende werd ze naar een kostschool in Zwitserland gestuurd, om te leren overleven in de normale wereld. Dit is haar schrikbarend tegengevallen. Ze kreeg al vrij vlot vier kinderen en schreef dit boek, dat nu in een pocketeditie is heruitgebracht voor het minimale prijsje van nog geen zes euro. Een vervolg op dit boek is al eerder bij FOK! besproken, zie Terug naar de Jungle.

Vijfjarige kleuter
Sabine Kuegler is een jonge Duitse vrouw, die vanwege het werk van haar ouders op haar vijfde bij de Fayu in West-Papoea ging wonen. Samen met haar ouders, zus en broer leren ze overleven in een wildernis, waar geen luxe te vinden is. Kuegler is op de juiste leeftijd om volledig onbevangen te zijn tegenover de vreemde omgangsvormen van de Fayu. Het kost haar geen enkele moeite om vriendjes te maken onder het volk. De dingen die beleefd worden zijn soms leuk, soms grappig, soms wreed en akelig. Dit alles wordt vrij luchtig en simpel gebracht, waardoor het lijkt alsof je door de ogen van die vijfjarige kleuter kijkt. Het meest interessante in het boek zijn de omgangsvormen van de stammen onderling. Er worden mini-oorlogjes gevoerd, vrouwen gestolen en op een eigenaardige manier rechtspraak gedaan. Dat is bijzonder om te lezen. De leefomstandigheden zijn minimaal en de overlevingskansen zijn door de slechte medische zorg, slecht eten en een armoedige huisvesting natuurlijk ook niet zo groot.

Prima probeerseltje
Om nu twee boeken over dit onderwerp en in deze stijl te lezen, is niet helemaal ideaal. De belevenissen van Kuegler en haar familie zijn boeiend, maar het nieuwtje is er wel vlot vanaf. Veel van de gebeurtenissen en feitjes zijn ook vrij standaard. Zo vertelt Kuegler over het eten van het meest vreemde voedsel, waaronder insecten, die ze zelf vingen. De stammen die ze in hun jarenlange verblijf in de jungle tegenkwamen, reageerden uiteraard verbaasd op hun blanke huidskleur, op spiegeltjes en op andere moderne dingen. Veel nieuwswaarde heeft het boek derhalve niet. Het boek is geschreven in een ietwat onhandige stijl, maar dat irriteert werkelijk pas na twee boeken. Voor de geïnteresseerde is dit handzame en goedkope pocketje een prima probeerseltje. Zeker voor mensen die geboeid zijn door onbekende stammen, die nog minimaal in aanraking zijn geweest met de Westerse wereld, is dit een leuk boekje.

Uitgever: Zilver Pockets ISBN: 978 90 417 6199 6 Pagina's: 255