Boek: Lulu Wang - Heldere maan

Cindy
Jian is een vlotte jongen uit Beijing, rijk en goed onderlegd. Hij leidt zijn eigen leven, ver weg van zijn familie en de geschiedenis die zij met zich meebrengen. Mingyue (heldere maan) is een vrolijk, goedgelovig meisje dat opgegroeid is dankzij de liefde van de monniken van het afgelegen Boeddhistische klooster waar ze werkt. Omgeven door de natuur geeft ze elke nacht onzelfzuchtig al haar liefde aan de 72 monniken van het klooster die de hoogste rang machtig zijn. Twee totaal verschillende werelden, die er dan ook niet over durven dromen om verstrengeld te raken.

Dag en nacht
Tot de dag dat Jian tijdens een tocht met zijn vrienden van een hoge rots valt en Mingyue hem vindt en naar het klooster brengt om te genezen. De twee worden hopeloos verliefd, maar lijken niet met en niet zonder elkaar te kunnen leven. Jian begrijpt niet waarom Mingyue zich in zijn ogen laat gebruiken door de monniken van het klooster, terwijl Mingyue niets snapt van de wereld waar Jian vandaan komt en zijn afkeuring van haar harmonische leven. Hoe kan iemand die door 72 mensen intens bemind wordt, zich ooit binden aan één persoon die haar manier van leven niet eens begrijpt?

Action please
Lulu Wang staat bekend om haar poëtische manier van zinnen vormen. Het is dan ook geen wonder dat dit boek meer dan 400 bladzijden telt, waarvan misschien wel de helft bestaat uit woorden die bijzaken beschrijven. Je moet wel in de stemming zijn om dit boek te lezen, want een vlotte roman is het zeker niet. Vooral in het midden lijkt het verhaal maar niet vooruit te willen komen en is alleen de hoop op wat er komen gaat de reden dat je door blijft lezen.

En hoe mooi de beschrijving van de groeiende liefde tussen de twee tegenpolen ook is, op den duur gaat die strijd tussen wat de één weet en de ander denkt en vice versa toch wel vervelen. Ook de talrijke verwijzingen naar en bewoordingen voor het mannelijke geslacht gaan op je zenuwen werken wanneer er toch geen actie mee ondernomen wordt. Het verhaal heeft een erotische tint, waardoor de kinderlijk ogende Mingyue achteraf toch niet zo onschuldig is als ze lijkt, en al die 72 vrome monniken evenmin. Het boek is een pareltje in zijn soort, maar dus niet voor iedereen geschikt. Wanneer je het echter heerlijk vindt om te zwelgen en dagdromen zul je veel plezier aan deze roman beleven.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 9789022546161 Pagina's: 464