CD: Hollywood Porn Stars - Satellites

Joost Melis (Pink_Floyd)
Wat een heerlijk gevoel levert dat toch altijd op. Je staat bij een concert te wachten op een act die je al kan waarderen en het voorprogramma blijkt ook nog eens zo plezierig te zijn dat je tussen de nummers door blijft hopen dat de band na de set hun album op een karig versierd tafeltje te koop heeft liggen. Dit gebeurde onlangs bij het concert dat Mintzkov gaf. De opwarmers voor dit Belgische gezelschap waren de Hollywood Porn Stars. Zij komen eveneens uit het land van de verdeeldheid, frieten en vele interessante muziekacts. Ditmaal niet uit Antwerpen of Gent, maar uit Luik, weer eens wat anders.

Laat de foute en pretentieuze bandnaam geen afspiegeling zijn van hun kunnen. Geen blingbling, bitches, commerciële of overgeproduceerde marktwaar, en ook geen blonde dellen met siliconentieten. Niks van dit alles. Vier redelijk nuchtere en normaal uitziende heren uit Wallonië zijn het. In 2004 verrastte deze Porn Stars al met hun debuut 'Year of the Tiger', maar anno 2007 komt de band weer tevoorschijn met een naar eigen zeggen volwassener album. Meer samenhang en de creatie van één herkenbare sound aldus zanger 'Anthony Sinatra'. En daar zijn ze in geslaagd. De plaat is voorzien van die typische Belgische indiesfeer, een melancholisch en toch romantisch karakter en twaalf pakkende tracks.

Het intro van opener 'Andy' grijpt je meteen bij je ballen, een vette mokerriff en dito percussie banen een weg vrij voor een energiek nummer met een speciaal tintje. Het overige materiaal leunt wat meer op 'rustige' rock, maar wordt immer vergezeld van een melancholisch oormerkje. Wat dat betreft past het prima bij bands als Mintzkov en soms zelfs dEUS. Melancholie en melodie, dat zijn de belangrijkste kenmerken van deze plaat. Catchy ritmes met precies geplaatste bruggetjes of interessante muzikale uitstapjes. Even een ander gitaarloopje, een solo, samenzang of een origineel baslijntje doet wonderen. De opbouw van de nummers is veelal ook zo dat de spanningsboog mooi wordt aangespannen en met een pakkend refreintje wordt alles weer even los geschud. De productie lag in handen van John Goodmanson, bekend van onder andere Death Cab for Cutie. Hij zal zeker in positieve zin hebben bijgedragen aan de sfeer van dit werkje. Het is af, coherent en avontuurlijk. De Hollywood Porn Stars leveren gewoonweg weer zo'n overheerlijke, Belgische plaat af!

Label Naïve Datum: 28 augustus 2007 Waardering: