DVD - After The Wedding

Erik (getikte_rik)
Kunnen we naast Holly- en Bollywood inmiddels ook al niet spreken van Høllywood? Scandinavië bezet immers al jaren een eigen plek op de filmwereldkaart, en dat laatste geldt dan in het bijzonder voor Denemarken. In de hoofdstad van dit land werd twaalf jaar geleden het zogenaamde 'Dogma 95'-verbond gesloten, wat een reformatie binnen de filmwereld genoemd kan worden. Aan de hand van typische Dogma-regisseurs als Thomas Vinterberg en Lars von Trier luidde de bekendste Dogma-film 'Festen' een nieuw genre in, waar vooral het weglaten van muziek en realistische 'hand-held'-cameragebruik opvalt. Sinds enkele maanden ligt er weer een heel bijzondere Deense film in de schappen: 'After the Wedding'. Pure 'Dogma' of een bizar sprookje uit het land van Hans-Christian Andersen?

Weeshuis
'After The Wedding', met een Oscarnominatie voor 'Beste buitenlandse film 2007', gaat over Jacob Petersen (Mads Mikkelsen), die een weeshuis voor straatkinderen in India runt. Vanwege financiële problemen van dit tehuis dient hij terug te keren naar zijn geboorteland Denemarken, waar een genereus aanbod op hem ligt te wachten. Jörgen Hanssen, een rijke zakenman (een rol van Rolf Lassgard) biedt hem namelijk vier miljoen dollar. Zomaar? Ja zomaar, lijkt het. Het ziet er naar uit dat er aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht is. Jacob heeft echter weinig zin om naar Denemarken te gaan, omdat hij zich zeer heeft gehecht aan de straatkinderen. Maar ook, naar later in de film zal blijken, vanwege het verleden dat daar nog op hem ligt te wachten.

Thomas Anders Jensen
Op het oog lijkt dat een niet al te originele tagline van een film. Doch wetende dat regisseur Susanne Bier (Brothers, Open Hearts) het script samen met haar vaste scenarist Thomas Anders Jensen schreef, moet het verhaal wel gecompliceerder zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Zo bewezen de drie films uit Thomas Anders Jensen Collector Box al dat deze over een uitzonderlijk talent beschikt om de kijker bijzondere verhalen voor te schotelen, waar de grens tussen goed en kwaad troebeler is dan ooit. Maar ook de grens tussen arm en rijk, liefde en haat, zelfzucht en opoffering zijn in 'After the Wedding' bij nader inzien minder duidelijk dan je zou verwachten. Elk karakter heeft immers zijn zwarte zijde, en vooral karakteracteurs Mads Mikkelsen en Rolf Lassgard blinken uit in hun rol. De film, die aanvankelijk lijkt te openen als een documentaire over het arme leven in de Indiase sloppenwijken, ontpopt zich langzaam tot een psychologisch drama in Deense jetset. Dit alles in een even onderhoudende als realistische setting.

Hoewel de dvd geen extra's bevat is het verhaal en de wijze waarop dit door de acteurs gedragen wordt het kijken meer dan waard. Meer kan, en mag ik eigenlijk ook niet verklappen.

Label: A-Film Releasedatum: 21 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t