DVD: Kicks

Chantal (rocha01)
Kicks is de nieuwste film van de regisseur van Shouf Shouf Habibi, Albert ter Heerdt. Alleen dit feit al maakt dat de verwachtingen hoog gespannen zijn. Shouf Shouf was namelijk een succes en werd erg goed ontvangen. Toch zijn de twee niet echt te vergelijken; qua genre is er namelijk een groot verschil. Was Shouf Shouf Habibi een komedie, we hebben met Kicks te maken met een spannende film, of drama zoals de dvd-cover ons vertelt. Met een cast vol bekende namen als Mimoum Oaïssa, Chantal Janzen en Eva Duijvestein zou de film een succes moeten worden, al hoewel een verzameling grote namen alleen nooit voldoende is voor een kaskraker.

Centraal in de film staat het schietincident waarbij het jongere broertje van Said (Mimoun Oaissa) wordt geraakt. De kogel is afkomstig uit het wapen van een blanke politieagent (Marcel Musters), wat meteen de vraag oproept of het hier om een ongelukkige samenloop van omstandigheden gaat, of dat we hier te maken hebben met een daad uit racisme. De partner van de politieagent, Aaliyah (Maryam Hassouni), die van Marokkaanse afkomst is, twijfelt aan de motieven van zijn collega.

Naast deze hoofdverhaallijn spelen ook relatieperikelen in deze film een rol. Zo is er de relatie tussen Aaliyah en Marouan (Mohammed Chaara). Het draait hier om het feit dat Aaliyah aangeeft geen maagd meer te zijn, iets was onder moslims niet echt geaccepteerd wordt. Zo ook niet door haar man. Verder volgen we het koppel Kim (Hadewych Minis) en Nordin (Mimoun Ouled Radi). Een verhouding tussen een 'blondje' en een clown. Onderliggende moraal hier is de vrijheid van de vrouw. Al met al voldoende verhaallijnen in deze Nederlandse film. Te veel om in een review allemaal de revue te laten passeren. Daarvoor moet je de film zelf maar bekijken. Feit is wel dat de verschillende personages in Kicks allemaal hun eigen visie hebben op de basisgebeurtenis in de film, namelijk de schietpartij waarbij de broer van Said wordt geraakt. Allochtoon en autochtoon; iedereen denkt er zo het zijne van.

Waar Ter Heerdt goed in is geslaagd met Kicks is om al deze verschillende verhaallijnen vloeiend in elkaar te laten overlopen. Nergens heb je het idee naar losse stukken te kijken, het is en blijft één geheel. Elk personage krijgt de aandacht die het verdient. Een perfecte balans tussen hoofd- en bijrollen. Dat de film een serieuze toon kent, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor humor. Deze humor maakt de film over het geheel genomen wat lichter, misschien iets te licht voor het onderwerp racisme. Daarentegen is het wel zo dat het ervoor zorgt dat hij toegankelijker wordt voor een groter publiek. Het is altijd een afweging die je als regisseur moet maken. Ter Heerdt heeft met Kicks duidelijk voor meer toegankelijkheid gekozen, wat op zich te billijken is. Racisme is een zwaar onderwerp, dat vandaag de dag (helaas) nog steeds actueel is. Met aandacht voor het onderwerp in een film kan een groot publiek bereikt worden. Dit maakt het een goed middel om dit issue bespreekbaar te maken.

Voor wat betreft de release op dvd valt nog te zeggen dat op de schijf ook nog de korte film Blondje te vinden is. Voor verdere extra's als bloopers en interviews wordt naar de website verwezen ( www.kicksdefilm.nl ).

Label: Warner Bros Releasedatum: 24 september 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: