CD: Elektrons - Red Light, Don`t Stop

Peter-August (.august)
Elektrons mag dan misschien een nieuwe naam zijn aan het front van de dance muziek, de mannen achter dit alias zijn dat zeker niet. Luke Cowdrey en Justin Crawford bestieren al jaren als The Unabombers hun club Electric Chair in Manchester. Onder het Elektrons pseudoniem brachten zij de single "Dirty Basement" uit en in augustus volgde "Get up". Eindelijk is er nu dan ook het album "Red Light, Don`t Stop". Dit album is een poging de muzikale elementen van hun maandelijkse clubavond in Manchester te vangen en samen te brengen.

Elektrons - Red Light, Don`t Stop

En daar zijn ze in geslaagd! Het is een eclectisch album waarin de verschillende invloeden duidelijk zijn terug te horen. Soul, funk, hip-hop, disco, club en zelfs een vleugje grime: het is allemaal aanwezig. Veel broken beat en zeer, zeer dansbaar. Invloeden van Missy Elliot zijn duidelijk hoorbaar in "Dirty Basement", maar het nummer wordt nooit zo stoer als de muziek van Missy. Met de tekst "All you need / is a dirty basement / with the red lights on" moet "Dirty Basement" een ode zijn aan hun club. De track "Hurry on down" heeft iets weg van "Find my baby" van Moby. Het is een lekker downtempo nummer en de vocals zijn erg fijn. Maar niet catchy genoeg om te blijven hangen. "Stop, hold it" wordt gedragen door een vrouwelijke MC met een vet Brits accent. Ze klinkt brutaal en uitgesproken. Alsof ze recht van de straat komt. De groove die er onder ligt past perfect en maakt er een bijzonder funky geheel van. "The source" doet denken aan Pharrell, maar dan wat minder complex en met een house beat eronder. "Don`t give up" is echt een nummer om de handjes bij in de lucht te gooien, je ogen dicht te doen en te blijven gaan. Die groove trekt je mee om je niet meer los te laten. Je wilt alleen maar meer.

Luke Cowdrey en Justin Crawford

Het album is vrolijk en zeer toegankelijk, bijna poppy. Soms wordt het wat te lief en dat komt vooral door de zangpartijen. Bijvoorbeeld de stem van Peter Simpson. Hij komt vaak wat hijgerig en glijerig over, maar dat wordt nergens echt vervelend. Het draagt alleen maar bij aan de opgewekte sound van dit album. Dit album is erg goed, en het zorgt er voor dat het toch nog een beetje zomer is geworden!

Label: Wall of Sound Releasedatum: 17 september 2007