CD: Keren Ann - s.t.

Phedre77
Dit is het vijfde album van singer/songwriter Keren Ann. Ze is geboren in Israël, maar haar afkomst is een leuke mix van Russisch, Joods, Nederlands en Indonesisch. Ze heeft zelfs in Nederland gewoond, voordat ze naar Frankrijk verhuisde. Inmiddels woont ze voornamelijk in Parijs en zingt ze ook gedeeltelijk in het Frans. Deze self-titled cd bevat negen Engelstalige nummers, die sterk variëren in sfeer en tempo, maar door haar unieke stemgeluid is Keren Ann er telkens makkelijk in te herkennen.

Tijdloos
Het tijdloze gevoel van Keren Anns album begint met het eerste nummer 'It's All a Lie'. Een slepende melodie en een zachte stem creëren een dromerige sfeer, waardoor je amper in de gaten hebt dat het nummer ruim vijf minuten duurt. Het tweede nummer van het album 'Lay your head down' doet je direct denken aan The Velvet Underground & Nico. De kwetsbare en gevoelige sfeer van het album wordt door een snerpende gitaar in 'It Ain't no Crime' doorbroken. Keren Ann klinkt in dit bluesy nummer ineens verleidelijk in plaats van melancholisch. Kalm gitaargetokkel en rustig pianogepingel wordt nergens vervelend, als Keren Anns stem er maar doorheen klinkt. De verschillende muziekpartijen zijn goed op elkaar afgestemd, waardoor niets overheerst en niets wegvalt. Een koortje kan soms wat overdreven overkomen, maar dat is haar makkelijk te vergeven. Het album sluit af met het experimenteel en psychedelisch aandoende 'Caspia', dat vrijwel volledig instrumentaal is.

'Must-buy'
Qua sfeer en origineel geluid zit dit album dicht tegen de vijf sterren aan. Keren Anns stem is geweldig, enorm rijk aan klank en sfeer. Het is jammer dat de cd maar negen nummers bevat, waarvan er een aantal toch een beetje op elkaar lijken. Keren Ann weet niet elke keer te verrassen, maar is wel in elk nummer steengoed. Een 'must-buy' voor liefhebbers van tijdloze, melancholische songs, met een klank à la Portishead en The Velvet Underground & Nico.

Label: Delabel Releasedatum: 24 april 2007 Waardering: