CD: Manu Chao - La Radiolina

Joost Melis (Pink_Floyd)
Tijdens het Zuid-Amerikaanse gedeelte van mijn wereldreis enkele jaren geleden was er één artiest die me op vele reispunten vergezelde als ik zin had in een relaxt fiëstagevoel. Je even helemaal op de juiste plek voelen met een geluid dat precies op zijn plaats valt als je door de drukke en smerige straten van La Paz struint, voordat je het uitgaansleven van Buenos Aires induikt, Inca bouwwerken of regenwouden bewondert of aan meertje in Chili zit met uitzicht op de besneeuwde toppen van een vulkaan. Die artiest was Manu Chao, geen Zuid-Amerikaan nee, maar zijn geluid is werelds en past perfect bij Zuid-Amerika. Wat Jack Johnson was voor Nieuw-Zeeland en Australië was Manu Chao voor de latinlanden. 'Clandestino', 'Proxima Estacion: Esperanza' en het live-album 'Radio bemba sound system' waren op het hele continent voor een dollar te koop (illegaal geperst uit Colombia of Venezuela). Hij reisde overal met je mee.

Nu is er na die jaren 'Radio Bemba stilte' eindelijk een nieuw album van de multicultimuzikant, La Radiolina. Die jaren van afwezigheid hebben wel geresulteerd in een herpakt geluid. Zijn twee eerdere albums hadden nogal wat weg van elkaar, maar stamden ook grotendeels uit dezelfde periode. La Radiolina is nog steeds typisch Manu Chao, maar is eigenlijk uitgegroeid tot een samensmelting van Mano Negra en de voormalige Manu Chao. Op zijn stijl valt simpelweg geen vinger te leggen, het swingt heen en weer tussen ska, punk, rock, roots, flamenco en latin, maar de immer aanwezige relaxte vibe steekt overal met kop en schouders bovenuit. De karakteristieke gitaartjes, subtiele spacebliepjes en het brede palet van wereldse effecten doen hun werk nog steeds prima. Het groovy 'Rainin in Paradize' is een prachtig voorbeeld hiervan. De algehele indruk is meer gebalanceerd en consistenter van niveau en ook de politieke statements zijn meer aanwezig ('Politik Kills' en 'Tristeza maleza'). Het album telt, inclusief vijf bonustracks, maar liefst 21 tracks, die geen van allen erg uitgesponnen zijn. Meer dan vijftig minuten zomerse en wereldse klanken zijn het wachten meer dan waard geweest. Ik droom in ieder geval zo weer weg naar Zuid-Amerika. Manu Chao is terug, en hoe!

Label Because Music Datum: 31 augustus 2007 Waardering: