Film: Wedding Daze

Jeroen (Jay_Snake)

Wedding Daze is een nieuwe film van Michael Ian Black, die hiermee zijn eerste grote film maakt. De eerste twee dingen, waar je aan denkt als je de filmposter ziet, zijn American Pie en Wedding Crashers. Waarom? Ten eerste omdat het ook een romantische komedie is en dat zowel Jason Biggs als Isla Fisher te zien zijn en die hadden weer een rol in de eerder genoemde films. De logische vraag is dan of Wedding Daze een leuke frisse komedie is of een slap aftreksel van American Pie en Wedding Crashers.

Doe eens gek, vraag een totaal vreemde ten huwelijk….
Anderson (Jason Biggs) is helemaal klaar om zijn hart aan zijn perfecte vriendin te geven en haalt daarvoor alles uit de kast. Gekleed als engel stapt hij het restaurant in waar zijn vriendin al zit te wachten. Die schrikt daar behoorlijk van en terwijl Anderson een gedicht voordraagt, op z’n knieën gaat en haar ten huwelijk vraagt, krijgt ze een hartaanval. Ze overleeft z’n huwelijksaanzoek niet en laat Anderson gebroken achter. Een klein jaar later is Andersons beste vriend Ted (Michael Weston) het gedrag van Anderson zat en wil dat hij weer gaat daten. Dat advies ziet hij niet zitten; zou het niet heel slim zijn om die fase over te slaan? Midden in het eetcafé waar ze op dat moment zijn, vraagt hij de eerste vrouw die hij ziet, serveerster Katie (Isla Fisher), ten huwelijk. Zij is toevallig de dag daarvoor ten huwelijk gevraagd door haar vriend, maar twijfelt daar gigantisch over. Ze besluit om in het diepe te springen en gaat in op Andersons aanzoek. Dan beginnen de problemen, want wat doe je als je wel gaat trouwen maar elkaar niet kent? Juist, dan leer je elkaar gedurende de rit kennen.

Beter goed gejat, dan slecht verzonnen
Het leuke aan Wedding Daze is dat het begint waar de meeste romantische komedies bijna eindigen, bij het huwelijksaanzoek. Dat is wel iets verfrissends, jammer genoeg eindigt daar het verfrissende, voor de rest had het een minder geslaagd vervolg kunnen zijn op welke romantische komedie dan ook. We zien dezelfde situaties die we al zo vaak hebben gezien. Ouders met bizarre trekjes (Meet the Parents), een jaloers vriendje (There’s Something About Mary) en als klap op de vuurpijl een trouwerij die in de soep loopt (My Big Fat Greek Wedding). Het enige verschil met de titels die net de revue passeerden, is dat het in die films wel leuk is uitgewerkt. Het komt gewoon over alsof de schrijver van de film die bekende situaties per se in de film wilde verwerken. Het is geforceerd en daarom niet grappig. En dat is heel erg jammer, want dankzij American Pie weten we dat Jason Biggs erg grappig is en hetzelfde geldt voor Isla Fisher. Beiden doen hun best om er iets grappigs van te maken, maar het lukt gewoon niet. Daarvoor hebben ze te weinig materiaal gekregen van de schrijver.

Doe ie het of doet ie het niet?
Wedding Daze is dus een slap aftreksel van onder andere American Pie en Wedding Crashers. Het verhaal is flinterdun en slaat nergens op. Alsof een mooie meid als Isla Fisher in het echt in zou gaan op een huwelijksaanzoek van iemand die er toch wel een beetje als een sulletje uitziet. En het allerergste is dan nog wel dat de film totaal niet grappig is, behalve dan de openingsscène. Het huwelijksaanzoek is hilarisch, ondanks dat er iemand bij komt te overlijden, maar daar blijft het bij. “Dwingt” je vriendin/vrouw je om een romantische komedie te gaan kijken, ga dan of naar de videotheek en huur daar één van bovenstaande titels of ga naar License to Wed, dan krijg je meer waar voor je geld.

Label: RCV Film Distribution Releasedatum: 06 september 2007
Kijkwijzer: Waardering: