Boek: Alan Folsom - Dag van de Samenzwering

Chantal (rocha01)
Na zijn eerdere drie boeken, De dag na Morgen, Dag van Bekentenis en Dag van Vergelding ligt nu het vierde boek van Allan Folsom in de winkel: Dag van de Samenzwering. Een thriller die in de pers enorm wordt geprezen. Beoordelingen als 'Folsom steekt meesters als Robert Ludlum naar de kroon' (Algemeen Dagblad) en 'Thrillers van dit kaliber kom je niet iedere dag, zelfs niet ieder jaar tegen' (Volkskrant) zijn niet van de lucht en maken meteen nieuwsgierig naar deze nieuwe 'Dag' zoals Folsom al zijn boeken betitelt. Het verhaal speelt zich op hoog niveau af. Intriges en complotten binnen de overheid, zowel de Amerikaanse als overzeese overheden, vormen naast de persoonlijke verhaallijn de basis. Dit is altijd goed voor een actiethriller. Het maakt het verhaal meerledig en dieper. Folsom is hier een meester in, dit bewees hij al eerder en wederom bevestigt hij deze kundigheid. Pak een stoel en huiver mee met Folsom.

Het Verhaal
De hoofdpersoon in het boek is Nicholas Marten, tuinarchitect van beroep. Zijn leven neemt een bizarre wending als hij aan het sterfbed van zijn vriendin te horen krijgt dat haar man en kind op zeer geheimzinnige wijze gestorven zijn. Ook vertelt zij hem dat zijzelf waarschijnlijk is vergiftigd. Deze informatie is voor Marten reden om op onderzoek uit te gaan en te achterhalen wat er daadwerkelijk is gebeurd en wat er waar is van de aannames die zijn vriendin doet. Dat zijn onderzoek niet overal wordt gewaardeerd, blijkt wel uit het feit dat hij niet echt medewerking krijgt. Dit maakt het achterhalen van de waarheid wel heel moeilijk. Gelukkig krijgt hij bijval uit wel heel onverwachte hoek; niemand minder dan de Amerikaanse president, John Henry Harris, bemoeit zich met de zaak. Met de bemoeienis van de president wordt al snel duidelijk dat er meer aan de hand is dan een doorsnee misdaadzaak. Complotten, gesmeed door broederschappen, vormen de basis voor een zaak die alle grenzen overschrijdt. Er blijkt een prijs te staan op het hoofd van Duitse bondskanselier. Dit brengt met zich mee dat ook Harris moet vrezen voor zijn leven. Met behulp van Marten en journaliste Demi Picard gaat hij op zoek naar de diepere achtergronden van de broederschap en de macht die zij hebben.

Hoe dit alles past in de relatie van Marten en zijn vriendin kun je het beste zelf gaan ontdekken. Niets is vervelender dan dit elders te moeten lezen. Een thriller moet je 'beleven' en een plot moet je zelf uitzoeken. Dus... neem deze nieuwste Folsom-thriller ter hand en verlies je in het verhaal. Het is meer dan de moeite waard.

Indeling van een boek
Het boek is overzichtelijk ingedeeld, gerangschikt op datum en in hoofdstukken. Dit maakt het altijd makkelijk om te lezen, maar vooral ook om te stoppen. Echter, dat moet je alleen doen als het écht moet, want wegleggen is met deze thriller eigenlijk geen optie. Het is dat het boek te dik is om in één keer uit te lezen. Als je dat doet, dan staat je gezinsleven ineens even in de stopmodus en of je partner en eventuele kinderen dat waarderen, is nog maar de vraag. Vandaar dat deze opbouw toch wel handig is; je hoeft niet midden in een hoofdstuk te stoppen met lezen maar kunt kiezen voor afgebakende stukken. Hoewel zijn boeken dus bekend staan om hun omvang (groot aantal bladzijden) is er wel aan gedacht om het overzichtelijk te houden.

Allan Folsom

Allan Folsom heeft zich inmiddels behoorlijk bewezen als thrillerschrijver en met zijn nieuwste boek is eens te meer duidelijk geworden dat hij een succesvolle thrillerauteur is. Hij is niet meer weg te denken uit het genre. Zijn boeken zijn goed voor hoge verkoopcijfers en voor de heuse thrillerfan een must om in je boekenkast te hebben staan.

Meer weten over Allan Folsom; neem dan eens een kijkje op zijn website: www.allanfolsom.com

Uitgever: De Boekerij ISBN: 9022547809 Pagina's: 511