Boek: Kruismans/Perceval - Belgie voor beginnelingen

Chantal (rocha01)
Er is geen ander volk waar wij Nederlanders liever grappen over maken dan de Belgen. Grappen die bol staan van de stereotypen en misschien zelfs wel van vooroordelen. Een Belg zal, in onze ogen, nooit als intelligent worden ervaren en altijd als dom worden afgeschilderd. Misschien bevestigen ze dit beeld zelf ook wel een beetje. Zo lijkt het in ieder geval naar voren te komen in het boek België voor beginnelingen van Bert Kruismans en Peter Perceval. Het beeld dat wij van de doorsnee Belg hebben is veelal de domme, slecht Nederlands sprekende (voor wat betreft de Vlamingen dan), patatetende imitatie-Nederlander. Het boekje dat beide heren hebben geschreven is bedoeld voor hen die overwegen toch graag tot die gekscherende Belgen te willen gaan behoren. Het is een inburgeringscursus met een hilarische inslag, maar wel verduidelijkend voor waar het land nu voor staat en wat zijn gebruiken zijn.

Thema's
Het boek behandelt stuk voor stuk de thema's die in een inburgeringscursus aan bod zouden moeten komen. Zo wordt er ingegaan op de geschiedenis van het land, de vraag 'Wat is een Belg' wordt uitgediept, als ook de relatie die de Belg heeft met zijn eten, zijn huis, de politiek, zijn geld en zijn buren. Allemaal items die, besproken door de heren, leiden tot een allesomvattend beeld van de Belg. Wat ze zich in elk geval afvragen is of er zoiets bestaat als 'De Belg'. Je kunt de bevolking immers indelen in een viertal groepen: de Vlamingen, de Walen, de Oost-Kantonezen en de Brusselaren. Geen 'weldenkend' ander land kent zoveel bevolkingsgroepen, die het ook niet echt met elkaar kunnen vinden. Het is dan ook maar de vraag of België wel écht één land is of meer een samenraapsel van volken die ieder hun eigen gebruiken hebben.

Elk hoofdstuk eindigt met een korte lijst met 'must-know'-dingen. Een makkelijke manier om later nog eens terug te kijken. Het boek sluit af met de 'Doe-de-Belg-test'. De ultieme test om te kijken of je voldoende ingeburgerd bent om daadwerkelijk tot de ietwat gekke bevolking van Europa's vreemdste land toe te mogen treden.

Kruismans en Perceval
De heren schrijvers zijn beide volbloed-Belg zoals zij dat zelf betitelen. Het ontbreekt ze gelukkig niet aan wat zelfspot en dat maakt dat ze een heerlijk hilarisch boekje hebben afgegeven. Een cursus om de aankomende nieuwe Belgen in te wijden in wat het is om Belg te zijn; waar moet je aan voldoen om Belg te mogen worden. Kruismans (1966) is vooral bekend van radio en TV. Perceval (1966) richt zich meer op regisseren, schrijven en vertalen. Een combinatie die garant staat voor de uitgave van een komisch boek, met toch wel de vraag hoe serieus ze het bedoeld hebben. Inburgeren is helemaal hot tegenwoordig (kijk maar naar ons eigen land). Hoe dan ook, het boek is zeer vermakelijk en lekker om bijvoorbeeld in de trein te lezen, of op een terrasje terwijl je geniet van een heerlijk Belgisch biertje. Vier sterren is een waardering die niet misstaat in dit genre boeken en België voor beginnelingen verdient die sterren zeker.

Uitgever: Rainbow ISBN: 9789041706997 Pagina's: 243