Boek: Nelson DeMille - Code vuurstorm

Patrick (maduropa)
SubheaderHet protocol "Code Vuurstorm" is de sleutel om ervoor te zorgen dat de islamitische landen hun terroristen ervan weerhouden om de westerse wereld aan te vallen met atoomwapens, want de gevolgen van zo'n aanslag zou "de zandbak" (het Midden-Oosten) volledig vernietigen. Eenzelfde soort protocol, M.A.D. (Mutual assured destruction) gold tijdens de koude oorlog: zowel Amerika als Rusland zouden wederzijds compleet worden vernietigd indien een aanval door een van deze landen zou worden gestart. Bain Maddox is hiervan op de hoogte en wil van "Code Vuurstorm" gebruik maken om de gehele islamitische wereld te vernietigen zodat er nooit meer een dreiging zal zijn. Dit is het verhaal dat Harry Muller te horen krijgt als ze hem betrappen tijdens de geheime surveillance op het terrein van de Custer Hill Club. Als men bij het A.T.T.F. (Anti-Terrorist Task Force) niets meer hoort van Harry besluiten John Corey en zijn vrouw, FBI-agent Kate Mayfield, zelf poolshoogte te nemen en alles tot in de puntjes uit te zoeken.

Nelson Demille is een gevierde auteur met intussen een flink aantal titels op zijn naam, waarvan er al meerdere verfilmd zijn of nog worden verfilmd. Na drie jaar aan een Amerikaanse universiteit te hebben gestudeerd diende hij in het leger in de rang van eerste luitenant. Gedecoreerd met een "Air Medal", "Bronze Star" en het "Vietnamese Cross of Galantry" voor bewezen dapperheid keerde hij terug naar de universiteit om daar af te studeren. In 1978 publiceerde hij zijn eerste boek. Bij de meest recente verhalen maakt hij gebruik van twee verschillende hoofdpersonen, te weten John Corey en Paul Brenner. Naast een lidmaatschap van het Amerikaanse "Mysterywriters" genootschap is hij ook een lid van de Mensa, wat in ieder geval iets over zijn IQ zegt.

Het boek is helaas niet direct een echte knaller te noemen. Na een korte introductie over John Corey en zijn vrouw volgen we Harry Muller die het terrein opsluipt. Het plot wordt al snel duidelijk uitgelegd, maar als we weer terugkeren naar John en zijn vrouw verliest het verhaal helaas de vaart. John vindt zichzelf namelijk zeer grappig wat onder andere een behoorlijke hoeveelheid woordgrapjes oplevert waarvan helaas een aantal door de vertaling niet zo goed meer overkomen. Gelukkig hervindt het verhaal zich op een gegeven moment waardoor je het boek ineens niet meer weg wilt leggen. Het is alleen jammer dat het even heeft geduurd voor dat gevoel naar boven komt. Ook is het te merken dat dit het vierde boek is over John Corey, want er wordt zeer vaak gerefereerd aan de eerdere zaken door middel van schotwonden en oude vijanden. Weer iets wat het verhaal niet direct ten goede komt. Uiteraard is het wel geschikt om mee te nemen op vakantie en lekker te lezen aan het strand of het zwembad.

Uitgever: House of Books ISBN: 9789044319149 Pagina's: 528