Boek: Joyce Pool - Groeten uit Londen

Patrick (maduropa)
SubheaderJamal, Jim voor zijn maties op school, is met de klas op een schooltrip in Londen. Dan raakt hij samen met zijn vriendin Sanne achter bij de groep omdat een deur bij het toilet klemde. Niet erg, ze nemen een bus later. Daar worden ze door een aantal mannen aangesproken en krijgt Jamal een boek in zijn handen geduwd, "een cadeau, moet je aannemen". De mannen zijn uitgestapt, en Jamal hoort wat rammelen. Hij opent het boek en tot zijn ontsteltenis zit er een bom in. Jamal en Sanne worden beide aangehouden en voor verhoor overgebracht naar een gevangenis.

Het boek is goed geschreven en er zit veel vaart in. Joyce gebruikt de twee hoofdpersonen, Jamal en Sanne, om de twee kanten te laten zien. Zo krijg je per hoofdstuk te zien of het over Sanne of Jamal gaat. Sanne staat al snel weer op straat en kan zo het verhaal aan de rest van de wereld vertellen. Ook komt haar moeder meteen naar Engeland om Sanne verder te helpen. Jamal zit echter vast onder de meest recente wet tegen terrorisme en wordt steeds ondervraagd. Ook al is hij geboren in Nederland, zijn ouders komen uit Marokko en hij is moslim. Gezegend met een flinke dosis koppigheid en een fotografisch geheugen blijft hij zich verzetten tegen de ondervragingen als hij erachter komt dat ze hem niet zomaar zullen laten gaan.

Joyce Pool heeft al drie andere jeugdromans op haar naam staan, waarvan twee zich in een historische omgeving afspelen. Het is dan ook niet vreemd dat ze in haar jeugd ook alle boeken van Thea Beckman heeft gelezen. Zelf staat ze voor de klas op een basisschool op Texel. Het boek is bedoeld voor iedereen vanaf 12 jaar, maar zal ook oudere lezers boeien. De vragen die je kunt stellen na het lezen zelf zijn legio, dus wat dat betreft heeft Joyce een zeer actueel thema aangesneden en daarbij een paar prangende vragen tevoorschijn getoverd. Mede daardoor is dit boek een echte aanrader.

Uitgever: Uitgeverij Lemniscaat ISBN: 9789056379438 Pagina's: 168