DVD: Kleurrijk verleden

Lars (detulp050)
De menselijke geest is soms een raadsel. Als je maar vaak genoeg naar zwart-wit beelden uit het verleden kijkt, dan krijg je het idee dat het verleden er ook daadwerkelijk zo uit zag. Het is dan ook moeilijk om een goede voorstelling te krijgen van hoe de wereld er bijvoorbeeld in de jaren dertig echt uitzag. Bijna alle beelden die je op televisie voorbij ziet komen uit lang vervlogen tijden zijn immers in het zwart-wit. Natuurlijk was de wereld in het echt veel gekleurder en is het dan ook mooi dat een deel van de zeldzame kleurenfilmpjes uit die tijd bewaard is gebleven. Uitgeverij A.W. Bruna en NostalgieNet verzamelden een deel van de Nederlandse kleurenfilmpjes uit de jaren '30, '40 en '50 en hebben deze samengebracht op de dvd-box Kleurrijk Verleden.

De box Kleurrijk verleden bestaat uit drie disks, die elk een decennium als onderwerp hebben. Dat begint met beelden uit de jaren dertig, waarbij direct opvalt dat de beelden niet vergezeld worden van geluid. Niet zo gek als je je bedenkt dat het al een wonder was dat er überhaupt gefilmd kon worden en geluid apart moest worden opgenomen. De makers van Kleurrijk Verleden hebben er voor gekozen om de beelden daarom te ondersteunen met muziek. Waar de stomme speelfilms van vroeger nog werden begeleid door een heus orkest (dat hun muziek zelfs speciaal had afgestemd op de bewegende beelden), blijft het hier bij een nietszeggend muzakje dat op de achtergrond meetokkelt. Als historisch document had de release veel meer kracht gehad als er bijvoorbeeld door een voice-over informatie was gegeven over de periode die getoond werd.

Kleurrijk, informatie-arm
Op de drie disks vind je allerlei filmfragmenten uit Nederland uit de drie genoemde decennia. Er zit niet echt een lijn in de volgorde en ook is niet echt duidelijk waarom de uitgever voor bepaalde fragmenten heeft gekozen. Zo bevatten de dvd's beelden van de Wereld Jamboree in 1937, een kijkje op het Bloemendaalse strand in 1939 en Nederlands-Indië in 1941. Indrukwekkend zijn de beelden van de bevrijdingsfeesten in Amsterdam, maar veel minder interessant zijn bijvoorbeeld de beelden van een vakantie op Terschelling in 1957.

Als historisch document is Kleurrijk verleden op zich wel aardig; de beelden geven toch een andere kijk op het verleden. Toch is de box niet echt interessant om aan te schaffen. De beelden staan helemaal op zichzelf en er wordt geen historisch perspectief geboden. Een voice-over had de release een stuk leuker gemaakt; de saaie muziek is een flinke teleurstelling.

Label: A.W. Bruna Releasedatum: 22 mei 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: