Boek: Peter Robinson - Zondeval

Chantal (rocha01)
In het rustige en bosrijke Swainshead wordt een lichaam gevonden dat zo ver heen is dat nauwelijks nog herkenbaar is of het om een man of een vrouw gaat. Het is het tweede mysterieuze sterfgeval in zo'n vijf jaar tijd en dat is voor een dorpje als dit erg opmerkelijk. Normaliter is het er goed toeven, maar nu slaat de angst toch wel toe. Zou dit de laatste moord zijn? Hebben de twee sterfgevallen met elkaar te maken? Dit zijn allemaal vragen die de bewoners bezighouden. Maar niet alleen zij worstelen met deze vragen. Ook inspecteur Alan Banks die belast is met de zaak hoopt hier snel antwoord op te krijgen. Hij weet echter ook dat tijdens zijn onderzoek allerlei andere zaken aan het licht zullen komen zoals wraak, haat en afgunst. Een interessante zaak dus.

De geheime vallei
Tijdens een wandeling in de vallei vindt een wandelaar een lijk. Het lichaam is in verregaande staat van ontbinding en weet de wandelaar enorm af te schrikken. Deze gaat in snel tempo terug naar de plaatselijke kroeg om daar bij te komen en vervolgens de politie te waarschuwen. Alan Banks, inspecteur van politie, wordt op de zaak gezet. Het valt, door de moeilijke ligging, niet mee het lijk uit de vallei te halen. Uiteindelijk lukt het ze, en aan de hand van een gebitsanalyse wordt de identiteit van het slachtoffer achterhaald. Het blijkt een oud-inwoner van het dorp te zijn.

In 'The White Rose', de eerder genoemde plaatselijke kroeg, wordt druk gespeculeerd over de toedracht en over wie de dader zou kunnen zijn. De vaste inwoners kijken elkaar allemaal argwanend aan en niemand vertrouwt elkaar meer echt.

Het onderzoek brengt Banks tot in Toronto, waar het slachtoffer het laatst heeft gewoond en gewerkt. Hier komt de inspecteur meer te weten over hoe het leven er in Swainshead aan toe gaat en er komen allerlei onderlinge verhoudingen bloot te liggen. Dit leidt uiteindelijk tot een verrassende ontknoping in, naar wat later zal blijken, een drievoudige moordzaak.
Wat die ontknoping is? Ga dat zelf maar ontdekken... zeker als je liefhebber bent van Ruth Rendellachtige thrillers.

Peter Robinson
Robinson werd geboren in het Engelse Yorkshire. Hij studeerde Engels aan de universiteit van Leeds en verhuisde hierna naar Canada waar hij nog altijd woont. Hij heeft met zijn boeken al diverse prijzen gewonnen zoals de Arthur Ellis Award, de Macavity Award en de Grand Prix de littérature de Policière. Een succesvol schrijver is hij dus wel te noemen. Zeker als het gaat om de Alan Banksserie waar dit boek onderdeel van uitmaakt.

Peter Robinson

Met dit vierde boek in de Alan Banksserie zet Robinson weer een goed verhaal neer. Geen hoogvlieger echter, het verhaal blijft ietwat doorsnee. Het tempo is niet al te hoog en dat maakt dat je op sommige stukken wel even door moet bijten om het boek niet weg te leggen. Op andere momenten lijkt het verhaal je juist weer wel te pakken en heb je weer moeite om het boek dicht te slaan. Deze afwisseling maakt dat het over het geheel genomen toch nog een drie sterrenboek wordt. Als je geen hele hoge verwachtingen hebt en gewoon eens een lekkere thriller wil lezen, dan is Zondeval een hele goede optie.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9789022991268 Pagina's: 269