Boek: Tana French - De offerplaats

Patrick (maduropa)
SubheaderEen meisje wordt vermoord aangetroffen op een oude offersteen, temidden van een opgraving. Ze is het dochtertje van een van de grootste tegenstanders van de nieuwe snelweg, die dwars door de opgraving zal gaan. Inspecteur Rob Ryan en zijn collega worden op de zaak gezet, en moeten achterhalen wie de dader is van dit gruwelijke misdrijf. Is het misschien de vader van het meisje? Of is de moord gepleegd in opdracht van een van de geheimzinnige investeerders die allemaal grond hebben gekocht. Grond die flink in waarde zal stijgen als de weg er eenmaal ligt. Of heeft het te maken met die zaak van twintig jaar geleden, waarbij twee kinderen verdwenen en een kind verstard achterbleef, zijn schoenen vol met bloed. Dat kind is nu twintig jaar ouder, heeft zijn voornaam veranderd en luistert tegenwoordig naar de naam Rob Ryan.

De auteur
Tana French is zelf afkomstig uit Ierland, maar groeide op in onder andere Italië, de Verenigde Staten en Malawi. Tegenwoordig woont ze in Dublin. "De Offerplaats" is haar eerste boek, en kwam in maart 2007 uit onder de titel "The Woods". Haar debuut is intussen in vijftien landen uitgegeven. Ze heeft voordat ze begon met schrijven gewerkt als actrice voor zowel film als theater en daarnaast was ook een stemacteur . Haar kennis van opgravingen heeft ze overigens uit eigen ervaring, zelf heeft ze in het verleden aan archeologie gedaan. Daar kreeg ze overigens ook de eerste ideeën voor haar boek.

Subheader
Tana French

Het boek
Het boek is er eentje uit de klasse pageturner, maar er zijn wat maartjes aan de horizon. Zo beschrijft ze een situatie af en toe met heel veel detail, zoals je een whisky in vele facetten zou beschrijven. "De geur van turf, een vleug karamel, hazelnoot en ga zo maar door." Daarnaast is het verhaal geschreven uit het standpunt van Rob Ryan verteld, waarbij hij het verhaal soms niet chronologisch vertelt. Een enkele keer wordt je daardoor ineens teruggeworpen in de tijd. Deze psychologische thriller heeft voor Tana in ieder geval voor de uitgave van haar volgende boeken de weg al geëffend. Het is alleen maar hopen dat haar volgende boek deze kwaliteit weet voort te zetten.

Uitgever: Uitgeverij Sijthoff ISBN: 978-90-245-5922-0 Pagina's: 480