CD: Die Happy - No Nuts No Glory

Phedre77
Wat is dat toch met die bands die afgelegen vakantiehuisjes opzoeken en daar ruig gaan leven om er zo een nieuwe cd uit te persen. Je zou nog gaan denken dat het muzikantenleven zwaar is. De kans bestaat dan ook nog dat de band tijdens het schrijven, spelen en opnemen zo diep gaat of zo vernieuwend bezig is, dat ze ineens het licht zien. Dit gebeurde de Duitse band Die Happy bij het opnemen van dit nieuwe album. Ze gooiden al hun net geschreven nieuwe nummers de deur uit en begonnen opnieuw. Het resultaat is een fris, eerlijk album met twaalf echte poprocksongs, die prima vermaken.

Goddelijk
Volgens de band ging het aannemen van deze nieuwe, vrijere stijl volkomen automatisch. Alle bandleden hebben hun bijdrage geleverd aan het nieuwe geluid en er is dit keer geen gebruik gemaakt van gastsongwriters. Het klinkt allemaal wat verheven en goddelijk, maar het feit is dat No Nuts No Glory gewoon ouderwetse plezierrock is. Zangeres Marta Jandová heeft een stem zonder heel eigen geluid, maar dat verhoogt juist dat echte rockgevoel. Ze heeft een sterke, soms hese stem, waarmee ze die opstandige teksten eruit gooit. De meeste nummers hebben een hoog meezinggehalte en een melodietje dat vrij vlot op te pikken is. Een bijkomend effect is dat de songs erg snel in je hoofd zitten en er niet meer zo snel uit te schoppen zijn. Krachtige refreinen kenmerken de nummers. Het is niet echt mogelijk om dit album stilzittend te beluisteren. Live zal dit wel erg boeiend en gezellig zijn. De gitaren zijn door het hele album lekker luidruchtig en de drums geven een strak ritme aan. 'The ordinary song' is een heerlijk nummer, dat ook al hier op de radio te horen is geweest. Het laatste nummer van de cd 'Black painted heaven' heeft een wat melancholische karakter en is derhalve een prima afsluiter.

Lading lol
No Nuts No Glory is een lekker vlot rockalbum, met twaalf kwaliteitssongs, die goed vermaken. Het hele album is live opgenomen, wat het authentieke geluid versterkt. Het album krijgt drie sterren in plaats van vier, omdat het wel een enorme lading lol en energie is die je voorgeschoteld krijgt, maar heel erg bijzonder en nieuw is het nou ook weer niet. Maar dat maakt de luisterervaring niets minder.

Label: Red Ink Releasedatum: 11 mei 2007