Boek: Simon Kernick - Een doodgewone misdaad

Patrick (maduropa)
Doodgewone MisdaadDe undercoveragenten in Londen hebben een prachtige operatie opgezet. In een hotel vlakbij Heathrow willen ze de dealers eindelijk op kunnen pakken zodra de deal rond is. Zowel het geld als de drugs liggen buiten in auto's verstopt, dus de agenten splitsen zich op. Eén gaat mee naar buiten en de ander blijft binnen. Dan voltrekt zich een rampzalige gebeurtenis. Beide teams buiten worden overvallen door een rivaliserende bende. Door het tumult buiten realiseren de dealers binnen dat er wat mis is en ze doden de achtergebleven agent. Er moet een lek zijn geweest waardoor operatie "Chirurgische Precisie" in het honderd is gelopen. Een team wordt op de zaak gezet om de onderste steen boven te halen.

Contacten
Simon Kernick, geboren in 1966 te Sloan, woont in London en heeft intussen al vijf boeken op zijn naam staan waarvan er nu drie in Nederland zijn uitgegeven. Voor het debuutalbum heeft hij behoorlijk moeten werken om een uitgever te krijgen, maar na de lovende kritieken had hij voor de rest van zijn boeken geen probleem meer. De specifieke kennis over het politieapparaat in zijn verhalen haalt hij voor een groot deel uit de contacten, zowel officieel als inofficieel, die hij heeft bij meerdere politieafdelingen zoals de "The Serious and Organized Crime Agency" (SOCA). Mede hierdoor is hij in staat zijn boeken authentiek over te laten komen. Of hij daarbij ook contacten heeft met verschillende criminelen is echter niet bekend.

Simon Kernick
Simon Kernick

Ik en de derde persoon
Jammer genoeg valt het boek ondanks de positieve bewoordingen helaas tegen. Het mist juist de samenhang die ervoor zorgt dat je zo'n boek in een ruk uit wilt lezen. De hoofdpersoon, John Gallan, vertelt het verhaal vanuit de ik-persoon, maar de rest wordt verteld vanuit de derde persoon. Zeker een leuk gegeven, maar helaas komt het niet uit de verf zoals het eigenlijk zou moeten. Maar misschien mede door de vertaling komt het in dit boek niet soepeltjes genoeg over. En dat is toch wel een beetje jammer voor een verhaal als dit. Toch zitten er een paar leuke ontwikkelingen in het verhaal en door de lage prijs is dit boek nog net geen verloren zaak.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 9789022988787 Pagina's: 304