Boek: Knut Faldbakken - De Turner

Cindy
Een bijzondere woongemeenschap in Noorwegen, een stel wellustige vrouwen van middelbare leeftijd, een verdachte kunstverzameling en een aantal moorden… De ingrediënten voor het boek de Turner van Knut Faldbakken beloven een interessante mix van onderwerpen en personages.

Een kunstig opgetrokken leventje
We maken kennis met de neurotische Elise Valmoe, wanneer zij aan het werk is in de bibliotheek. Deze dame op leeftijd leeft in een groot, vrijstaand huis in Hamar, Noorwegen. Anderen zouden Elise bestempelen als een oude vrijster, maar Elise is het daar niet mee eens. Ze heeft immers de plaatjes en boeken over naakte mannen en de liefde tussen man en vrouw vaak genoeg gezien en gelezen om er het nodige van af te weten. ’s Nachts overdenkt Elise haar zondige gedachten onder het schilderij ‘de Turner’, met een afbeelding van de naakte Jezus die van het kruis af gehaald wordt. Elises eenvoudige bestaan heeft één lichtpuntje: de dagen waarop meneer Lind zijn boeken komt terugbrengen en lenen in haar bibliotheek. Heimelijk verlangt Elise naar deze gedistingeerde man en wanneer zij samen aanwezig zijn op het 17 mei feest besluit zij haar schaamte eindelijk opzij te zetten.

De volgende dag wordt Jacob Lind dood aangetroffen op de plek van het feest. De rechercheurs Jonfinn Valmann en Anita Hegg onderzoeken de zaak en waar zij eerst dachten dat de oude man een normale dood gestorven was, komen er mondjesmaat meer aanwijzingen dat de man het slachtoffer is geweest van een misdaad. Bovendien vinden ze op zijn zolder een kunstverzameling ter waarde van enkele miljoenen kronen. Wanneer ook de verloofde van deze schijnbaar kunstliefhebber dood en verminkt aan wordt getroffen in de tuin van Elise, lijkt het niet meer op toeval. Het wacht de rechercheurs de schone taak om door het perfect opgetrokken leventje van Elise Valmoe te prikken en de geheimen uit haar verleden te onthullen.

Net niet
Hoe interessant de ingrediënten voor dit boek ook mogen klinken, helaas blijft het daarbij. Het boek is nergens echt spannend te noemen en hoewel de karakters zeker goed uitgewerkt en realistisch zijn, is het redelijk lastig je aan hen te binden. Vooral de neurotische Elise komt af en toe wat knullig omschreven over, maar levert door haar gedrag soms wel weer aandoenlijke momenten op. Zij is een intrigerende personage, omdat het moeilijk te achterhalen is hoe ze nu werkelijk in elkaar steekt. Faldmanns gedetailleerde schrijfstijl is wel prettig door zijn eerlijke en eenvoudige beschrijvingen. Jammer dat hij geen spanning op weet te bouwen en de verschillende gebeurtenissen geen bijzondere betekenis geeft, maar ze haast tussen neus en lippen door vermeldt. Het boek blijft desondanks wel boeien en is zeker niet slecht, maar nu is het wachten of zijn volgende vertaling er wellicht net iets meer uit weet te halen.

Uitgever: Signature ISBN: 9789056722 Pagina's: 363