CD: Mala Vita - Disorganizzata

Erik (getikte_rik)
Nu de wereld steeds meer één grote stad wordt, is het ook niet vreemd dat wereldmuziek uit één van die stadswijken komt. In het geval van de "Nederlandse Mano Negra"; Mala Vita, is dat onze eigen Randstad. De leden met Italiaanse, Bosnische en Nederlandse roots komen immers uit steden als Rotterdam, Delft, Den Haag, Utrecht en Amsterdam, en hun geluid is slechts te omschrijven als een potpourri van reggae, ska en punk. Roepnaam: 'Musica Mestiza', of om in termen van de voormalige band van Manu Chao (Mano Negra) te blijven: 'Patchanka'! Sinds vandaag ligt het nieuwe album Disorganizzata van Mala Vita in de winkels.

De sample van Radio Sarajevo opent het 'multiculturele' feestje met de razendsnelle titeltrack van nog geen anderhalve minuut. Het is weliswaar een onschuldig niemendalletje met wilde trompetten en accordeonklanken, de toon is in ieder geval gezet. De tweede track Il Cuore del Mediterraneo Il klinkt door de Italiaans gezongen tekst van Mickael Boshuijer, wiens moeder Italiaans is, zomers met een zekere slag om de arm. De weemoedige klanken die uit de accordeon van het Bosnische bandlid Emil komen zijn daarvan de oorzaak. De accordeonist weet het album, dat op het eerste gehoor luchtig mediterraan klinkt, ook de nodige 'Balkan-droefheid' mee te geven. Gezien zijn achtergrond (net als drummer Garo) in het door oorlog verwoeste land niet vreemd, en het zorgt tevens voor de nodige muzikale diepgang.

Zo is nummer zes, Snijeg Pade een heerlijke polka/patchanka-mix. Het heeft een zigeunerachtig meezingrefrein met Oost-Europees klinkend ritme en latino pianolijntjes. Hier is duidelijk de hand van Gambeat in te herkennen. Dit voormalig bandlid van Mano Negra en bassist in Manu Chao's huidige band Radio Bemba Sound System produceerde immers dit album van Mala Vita, de band die eerder al tweemaal op Lowlands stond, op Noorderslag speelde en twee jaar terug een Essent Award won.

Andere vrolijke meedeiners zijn Pleshi en Una Canzone di Dolore, die ondanks de teksten in de meest uiteenlopende talen wederom heerlijk meezingbaar zijn. Naast Balkanpolka en reggae á la Mala Vita (nummers als Esa Ciudad en El Cerbero) zorgen de wat meer gepeperde en rauwere punkinvloeden in nummers als Club Slava en Il Dulivio voor de nodige pit op het album. Ondanks de veelzijdigheid aan instrumenten, muziekstijlen en taal weet Mala Vita met Disorganizzata een prima evenwichtig album neer te zetten. Wereldmuziek met een toefje Bosnië. Een beter bewijs dat multi-etniciteit prachtige muziek op kan leveren is er bijna niet. Er klinkt eindelijk weer muziek in Sarajevo.
En dat door Mala Vita, uit onze 'eigen' Randstad!

Label: Foreign Media Music Releasedatum: 27 april 2007