Boek: Bill Hatcher - National Geographic Actie & Outdoor

Chantal (rocha01)
National Geographic staat garant voor mooie foto's op allerlei gebieden. Inmiddels zijn er dan ook al diverse gidsen uitgegeven door deze organisatie om de 'amateur'-fotograaf de tips te geven die de fotografen van National Geographic geven omtrent hun werk voor de tijdschriften en andere uitgaven. In deze serie is er nu de fotogids 'Actie & Outdoor' bijgekomen. Voor de liefhebber van zowel sport als fotografie een goede aanwinst.

Veel mensen denken dat je voor het maken van 'betere' foto's ook 'betere' (lees: duurdere) apparatuur moet aanschaffen. Niets is minder waar. Het gaat erom dat je goed moet kijken en nadenken over wat je met een bepaalde foto wilt zeggen. Wat wil je overbrengen? Als je dat eenmaal weet, kun je dat met nagenoeg elke camera bereiken. Dit is ook wat Bill Hatcher, auteur van deze fotogids, aangeeft. De hoofdboodschap die in deze praktische gids boven komt drijven, is dat je één moet zijn met de groep sporters die je wilt vastleggen. Zorg ervoor dat je geen buitenstaander bent met een camera, maar maak deel uit van de groep en zo dus ook van de actiemomenten die je wilt vastleggen.

Zoals de meeste fotogidsen van National Geographic, is ook deze opgebouwd in een logische volgorde, met thema's als uitrusting, techniek & compositie en licht. Verder staan er natuurlijk veel foto's in, gemaakt door bekende fotografen. Zij leggen ook uit hoe deze tot stand zijn gekomen. Aan de hand van deze foto's nemen ze de lezer van de fotogids mee langs allerhande praktische tips om dit soort foto's te maken. Het zijn vooral de specifieke tips die deze fotogids voor buitensporters interessant maakt. Hatcher is in staat om de handvesten zo over te brengen dat de foto's wel moeten lukken.

Achter in het boek staat nog een pagina met praktische tips zoals een checklist voor uitrusting en vele interessante links naar websites. Dit is handig om even snel terug te kijken zonder het hele boek door te hoeven bladeren.

Bill Hatcher is één van de vaste fotografen voor National Geographic. Daarnaast schrijft hij ook voor andere tijdschriften zoals American Photo, Newsweek, Life, Outside, Adventure en Outdoor Photographer. De in Colorado woonachtige auteur heeft voor zijn werk al nagenoeg de hele wereld gezien; twintig jaar is dan ook een hele loopbaan te noemen. Hij maakt uiteenlopende reportages over outdoor, wetenschap en expedities.

Al met al een goede en vooral bruikbare fotogids zoals National Geographic ze in het verleden al vaker op de markt bracht. Ben je dus een actief persoon, met buitensport of actie als 'main thing' en hou je daarnaast van fotografie, dan is de aanschaf van dit boek zeker aan te raden. Een gegarandeerde vier sterren.

Wil je meer weten over National Geographic, neem dan eens een kijkje op de website: http://www.nationalgeographic.nl/

Uitgever: National Geographic Society ISBN: 90 8537 051 5 Pagina's: 159