CD: The World's Greatest Trance

Danielle (Dansie)
Een ambitieuze naam voor een nieuwe verzamelserie. Dat hun label React Music werd opgeheven vanwege financiële problemen laten James Harrock en Melissa Kemp niet op zich zitten. Zij startten het nieuwe label Resist Music en gingen daarmee op oude voet verder met het uitbrengen van dance muziek en compilaties. Opvallend is dat zij zich niet richten op een bepaald genre. Techno, drum & bass, progressive, hardcore en lounge, Resist focust zich op het verzamelen van het beste van allemaal. Zo is ook The World's Greatest Trance opgedeeld in drie CD's met elk een ander soort muziek. De eerste bevat euphoric trance, de tweede tech trance en op de derde vinden we trance anthems. Helder, maar hoe zit het met de tracklist?

De eerste plaat is een lekkere binnenkomer. Onder andere Tiësto, Above & Beyond en Johan Gielen komen voorbij. Ook zijn er de bekende hits zoals By Your Side van The Thrillseekers ft Gina Dootson, Should Have Known van Cosmic Gate ft Tiff Lacey en Luminary's Wasting (Ronski Speed Remix). Met een zweverig geluid en veel vrouwelijke zang wordt het thema van deze plaat goed uitgewerkt. Hij is zoet, melodieus en heeft een duidelijke stijl.

Ter afwisseling begint de tweede CD meteen stevig met Marco V's More Than A Life Away. Op deze plaat vinden we tech trance en dat mag duidelijk zijn. Alex Morph en Rank 1's Life Less Ordinary en Lange vs Gareth Emery met Another You, Another Me komen voorbij, maar het wordt pas echt hard met Sander van Doorn's Punk'd. Met de afsluiters van de plaat van Infected Mushroom en Lab 4 zijn we inmiddels bij een heel ander geluid aanbeland. Drukker, harder, echt meer techno. Persoonlijke favoriet blijft echter de Cosmic Gate Remix van Age of Love's gelijknamige nummer Age of Love. "Come on dance with me, move your body on lots of beats!"

Oude nummers, nieuwe nummers, ze werden eerder al door elkaar gegooid, maar op de derde en laatste plaat van deze release maakt het écht niets meer uit. We hebben Anomaly's Calling Your Name uit 2003, Yahel's Devotion uit 2000, zelfs Chicane's Saltwater uit 1999. Dat Age of Love's hit Age of Love wederom van de partij is, maar dan nu in de Paul van Dyk Remix, is een beetje overbodig. Rank 1's Airwave en Syneasthesia van The Thrillseekers blijven wel goed. Al met al is deze laatste CD gevuld met vooral vocal/euphoric trance. Dit doet het nou eenmaal goed in de mainstream, maar of iedereen even blij zal zijn met deze selectie van zogenaamde trance anthems, dat is de vraag. Hou je meer van progressive en/of techno dan is deze release in zijn geheel waarschijnlijk niet hard genoeg.

Volgens de DJ Mag top 100 zou je goed moeten zitten met deze release, want veel van de grote namen zijn aanwezig. Grote namen en hits staan echter niet per se garant voor supervette compilaties. Deze release is vooral herkenbaar en daarmee best wel commercieel. De titel is gewaagd omdat niemand het ooit honderd procent eens zal zijn met andermans selecties, maar toch ben ik benieuwd wat ze met een volgende uitgave zouden doen. Zou de indeling hetzelfde zijn of gaan ze andere thema's uitwerken? Al goed, alles op zijn tijd. Er zijn goede nummers en matige nummers; deze verzamelaar is in ieder geval degelijk genoeg om nog een aantal keren te draaien. Interesse gewekt? Voor een volledige tracklist klik hier.

Label: Resist Music/Rough Trade Releasedatum: 7 maart 2007