Boek: Margot Heijnsbroek - Reisdoel Palestina

Chantal (rocha01)
Met dit boek wordt maar weer eens bewezen hoe lang het hele Palestijnse en Israëlische conflict al voortduurt. Schrijfster Margot Heijnsbroek vertelt over haar reis naar Palestina in de jaren zeventig. Een tijd waarin het conflict even aanwezig was als dat heden ten dage is. Als studente vertrekt Margot met haar vriendin Paula voor een reis door het Midden-Oosten. In ons land zijn ze al jaren actief in de Palestina Werkgroep in hun studentenstad Leiden. Met deze reis willen ze dan ook meer bereiken dan alleen het vinden van vertier. Ze willen nu eindelijk wel eens zelf ondervinden hoe het er daar aan toe gaat, want hier in het veilige Nederland kun je dat maar tot op bepaalde hoogte beseffen. De afstand is immers te groot om daadwerkelijk te weten wat er in Palestina leeft. Dat deze reis uiteindelijk in een gevangenisdrama zal eindigen had niemand voorzien.

Als twee Leidse studenten vertrekken Margot en Paula naar het Midden-Oosten. Vanwege hun betrokkenheid met de Palestijnse zaak, vinden ze dat zij nu zelf eens moeten gaan kijken in de gebieden. Hoe gaat het er daar nu echt aan toe. Aldaar aangekomen beseffen dat het er zelfs nog erger is dan ze vooraf hadden vermoed. De vluchtelingenkampen zijn een werkelijke hel en de scheiding tussen Palestijnen en Israëliërs is een gegeven dat erg streng wordt nageleefd, alsmede de 'onderdrukking' van de vrouwen hier. Het is onbegrijpelijk dat zij hier zo weinig rechten hebben en zich schikken in deze rol; een cultuur die voor Margot en Paula moeilijk te bevatten is met hun eigen vrije leventje in hun gedachten.
Als ze van hun Palestijnse gastheer een brief krijgen met het verzoek deze mee te nemen en te overhandigen aan een 'vriend' van hem op de Westelijke Jordaanoever twijfelt Margot in eerste instantie. Moet ze dit wel doen? Maar Paula lijkt haar beslissing al genomen te hebben... wat uiteindelijk tot verstrekkende gevolgen zal leiden. Bij de grenspost met de Jordaanoever wordt namelijk ontdekt dat de brief een recept bevat voor het maken van een bom. Dit leidt tot de arrestatie van beide dames. De hel van gevangenissen, rechtszaken en schending van mensenrechten neemt dan de overhand. Diverse instanties (ambassades, Buitenlandse Zaken, Palestina Comités enz.) bemoeien zich met de zaak, als ook de pers. Uiteindelijk lukt het de advocate de twee met een redelijke straf vrij te krijgen, maar zij zijn wel getekend voor het leven door alle verhalen en ervaringen die ze in de gevangenis hebben opgedaan. Dit zal hun hele latere leven blijven terugkeren met als triest hoogtepunt de zelfmoord van Paula.

Schrijfster Margot Heijnsbroek bewijst met dit boek eens te meer dat het Midden-Oosten conflict er één is van (helaas) alle tijden. Was het in de jaren zeventig actueel, anno 2007 is dat nog altijd zo. Het verhaal dat zij vertelt is te plaatsen in elke tijd tussen toen en nu. Ze slaagt erin om een duidelijk verhaal neer te zetten, waarbij ze het nalaat partij te kiezen voor een kant. Dit maakt dat het een 'open' relaas is, waarbij de lezer zelf zijn mening kan vormen.
Achter in het boek zijn de krantenberichten afgedrukt die in die tijd zijn gepubliceerd. Dit maakt eens te meer duidelijk dat we hier te maken hebben met een verhaal dat waar gebeurd is en dat maakt het aangrijpender en ook triester. Een goed boek dat, zeker voor mensen met interesse in het Midden-Oosten, gelezen moet worden. Echter, meer dan 3 sterren, zou ik het ook niet geven. Het is een boek dat niet boven andere, gemiddelde opgetekende ervaringen in dit genre uitstijgt.

Uitgever: Uitgeverij Papieren Tijger ISBN: 9789067282017 Pagina's: 163
Waardering: Waardering: