Film: Wild Hogs

Joost (Tweek)
Wild Hogs heeft als uitgangspunt een nieuw fenomeen in Amerika. Mannen van middelbare leeftijd die doordeweeks een saai leven leiden, trekken er in het weekend geheel gehuld in leer op uit met hun grote Harleys. Deze nieuwe vorm van een midlifecrisis inspireerde Brad Copeland (Arrested Development, My Name Is Earl) tot het schrijven van een komische roadmovie. Walt Becker (Van Wilder) was de aangewezen persoon om deze film te regisseren (hij betaalde zijn studie door het opknappen van motoren). Voor het spelen van de mannen die beginnen aan een tweede jeugd werd een echte sterrencast gevonden. Hoofdrollen zijn er voor John Travolta, Martin Lawrence, Tim Allen en William H. Macy.

De film draait om vier vrienden die allemaal zo hun eigen problemen hebben. Om te kunnen ontsnappen aan hun saaie bestaan vormen ze samen een motorbende genaamd de Wild Hogs. Met leren broeken en jassen (inclusief embleem) rijden ze elke zondag door de stad en eindigen ze in hun "Bikerbar". Doug Madsen (Tim Allen) is een tandarts die een rustig leven leidt met vrouw en kind. Zijn zoon vindt hem maar saai; zelf verlangt hij naar meer spanning in zijn leven. Bobby Davis (Martin Lawrence) heeft een jaar vrij genomen van zijn werk als loodgieter om tevergeefs een boek te schrijven. Hij wordt stevig onder de duim gehouden door zijn vrouw en op zijn kinderen heeft hij ook geen overwicht. Dudley Frank (William H. Macey) is een echte computernerd. Hij is nog steeds vrijgezel, wat voornamelijk veroorzaakt wordt door zijn onhandigheid en zijn angst voor vrouwen. Woody Stevens (John Travolta) lijkt het als enige van de groep echt gemaakt te hebben. Hij heeft een fotomodel als vrouw, een groot huis en een goede baan. Echter: niets blijkt minder waar; zijn vrouw wil scheiden en hij is failliet. Om te ontsnappen aan zijn deprimerende leven haalt hij de rest van de groep over om eindelijk een echte roadtrip te gaan maken. Door hun verschillende karakters en redenen om even aan de realiteit te ontsnappen, belanden ze keer op keer in hilarische situaties. Onderweg komen ze uiteenlopende figuren tegen en krijgen ze het aan de stok met de motorbende Del Fuegos. Deze bende wordt geleid door Jack (Ray Liotta) die meteen duidelijk laat merken dat hij niks moet hebben van deze nepbikers. Zal het de mannen lukken om hun problemen te overwinnen en weerstand te bieden tegen de Del Fuegos?

De acteurs vormen al net zo'n gevarieerde groep als hun karakters in de film. Tim Allen en Martin Lawrence zijn voornamelijk bekend geworden met flauwe humor en platte grappen. Gelukkig worden ze in toom gehouden door John Travolta en William H. Macy. Deze laatste twee hebben hun sporen verdiend met serieuze films, maar zijn niet onbekend op het komedieterrein. De personages vorm geven lijkt de mannen gemakkelijk af te gaan, maar dat is ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat ze soortgelijke rollen al veel vaker gespeeld hebben. Tim Allen die wederom kampt met een zoon die geen hoge pet van hem op heeft en Macy die de eeuwige loser onderhand in zijn slaap kan spelen. Weinig verrassends op dat gebied dus. Liotta doet zijn best om over te komen als een stoere gevaarlijke biker, helaas wil hem dit nooit echt lukken. Ondanks zijn passende kledij, ongeschoren kop en tatoeages komt hij toch te "schoon" over. Een paar van de leukste momenten in de film komen van de bijrollen en cameo's. Zo is er de politieagent gespeeld door John C. McGinley. Gekleed in een veel te strak zittend uniform komt hij de groep steeds tegen in compromitterende situaties. Ook vader en zoon Teutel (American Chopper) maken hun opwachting, enkele van hun motoren zijn ook in de film te zien.

Walt Becker was eerder verantwoordelijk voor Van Wilder, een komedie die het veelal van onderbroekenlol moest hebben. In Wild Hogs is dit, ondanks de oudere doelgroep, niet veel anders. De grappen zijn weliswaar minder plat, toch zijn het weer bekende onderwerpen als poep en homofobie. Het geheel is vrij voorspelbaar en nergens echt verrassend. Toch blijft de film enigszins boeien door de leuke mix van acteurs en de goede bijrollen. Als de makers een standaard komedie met een nieuwe gimmick voor ogen hadden, zijn ze daarin goed geslaagd. De film zal je niet lang bij blijven, maar voor enkele uren vermaak is het geen slechte optie. Blijf vooral bij de aftiteling nog even zitten, het is een van de leukste stukjes van de film. Dat zegt misschien ook wel meteen genoeg.

Label: Buena Vista International Releasedatum: 12 April 2007
Kijkwijzer: Waardering: