CD: Esmaye - Elements In Me

Joost Melis (Pink_Floyd)
Talentenjachten, ze zijn in tegenwoordig. Vooral met behulp van het medium televisie trekt het duizenden kijkers en sms-ers. Het niveau is niet altijd om over naar huis te schrijven. OK, er zitten soms mensen bij die echt kunnen zingen, maar spannend zijn de releases van de winnaars absoluut niet.
Tiësto heeft ook een talentenjacht in het leven geroepen: "Op zoek naar talent" (hoe origineel). Als winnares kwam Esmaye uit de bus. Een 26-jarige dame die van vele markten thuis is: zang, dans artwork, schrijven van kinderverhalen en songs. Ze heeft net haar album Elements in Me uitgebracht.

Zoals ik al liet doorschemeren zijn talentenjachten absoluut geen garantie voor kwaliteit, innovatie en inventiviteit. Meestal is het tegendeel waar. Bij Esmaye is dit helaas ook gedeeltelijk zo, haar kwaliteiten zijn prima, ze kan tenminste echt zingen. Maar ja, de muziek is nogal flauw en futloos. Haar bedoelingen zijn vast goed, ze gooit het een beetje over de spirituele balk met hier en daar een vleugje latin, gypsy of andere invloeden. Haar single Letting Go heeft iets weg van een Shakira-nummer met Oosterse invloeden. Open Lashes staat bol van de Chinese invloeden maar klinkt zo gemaakt en summier. Je hoort aan elke seconde dat het met een drumcomputertje en enkele flinterdunne synths in elkaar is gedraaid. Het is zo'n nummer dat je te horen krijgt als je bij de afhaalchinees in de wacht terecht komt.

Jammer genoeg staat het album vol met deze minimale producties en dit leidt soms tot tenenkrommende nummers als Sugar Me. Een track die net geen dance, geen pop, geen trance en geen R'n B is. De plaat mist inhoud, intensiteit en overtuiging en dat is nogal wat. Misschien dat Esmaye weer terug het theater in moet of het met een andere muziekstijl moet proberen, want zingen kan ze wel.

Label: Black Hole Recordings Releasedatum: 19 maart 2007