Boek: Diana Dubois - Wittebrood in Rode wijn

Patrick (maduropa)
SubheaderOver het leven van Desiderius Erasmus Roterodamus is veel bekend. Dit mede door het feit dat hij in die tijd een graag gezien gast was bij hooggeplaatste personen. Hij was namelijk een groot schrijver, en veel van zijn boeken verkochten dan ook zeer goed. De vraag is dan ook vaak: wie was hij, en waarom was hij zo. Het boek Wittebrood in Rode wijn geeft op veel van die vragen antwoord. Daarnaast krijgen we ook een blik op wat Erasmus en zijn tijdgenoten allemaal aten.

De schrijfster neemt ons mee naar 27 oktober 1466. De ongetrouwde moeder Margaretha Rutgers ligt in het kraambed, en zal weldra het leven geven aan haar tweede kind, Gerrit Herasmus. De vader, Gerard Elias, is naar Italië vertrokken en zal later door zijn moeder worden misleid met de gedachte dat Margaretha in het kraambed is overleden. De schrijfster geeft bij het begin aan dat van het jonge leven van Gerrit Herasmus maar heel weinig bekend is, dus geeft ze een eigen vrije invulling om toch een beeld te kunnen schetsen. Daar lijkt ze prima in te zijn geslaagd want het verhaal gaat daarna verder. Het leert ons vervolgens waarom en hoe Erasmus schreef. Zijn standpunten en visie worden op een duidelijke manier uitgelegd in dit smakelijke verhaal, dat geregeld een intermezzo krijgt in de vorm van een recept.

Dat Erasmus vooral bekend is om zijn boek Lof der Zotheid wordt niet vergeten in dit boek. In het tweede deel geeft de schrijfster ons enkele paragrafen uit Lof der Zotheid. Ze vervolgt daarna met "Samenspraak XV Een werelds banket", wat natuurlijk uitstekend past in een boek waar dieper ingegaan wordt op het leven en eten van Erasmus. In de aanhangselen vinden we dan verder de basisrecepten die gebruikt kunnen worden bij de meeste gerechten, woordenlijsten en gegevens over de kruiden en specerijen. Ook staat er vermeld waar je de meeste kans maakt om de etenswaren voor de recepten te vinden.

Erasmus is zeker een interessant persoon als je zijn leven zo bekijkt. Wittebrood in Rode wijn slaat op zijn zelfverkozen medicijn, want hij had een vrij zwakke gezondheid. Het is dan ook niet vreemd dat alle portretten en beeldhouwwerken van hem een vrij magere man tonen. Het boek zelf is een mooie gebonden editie, en de kleurenpagina's geven een leuke perkamenten uiterlijk aan het geheel. De uitgave zelf is een herziene tweede druk, en wordt opgeluisterd door een voorwoord van de burgemeester van Rotterdam Ivo Opstelten.

Uitgever: Uitgeverij Dubois ISBN: 90-75812-01-9 Pagina's: 196