Boek: John Sandford - Dodenwake

Phedre77
Jake Winter is een doorgewinterde troubleshooter voor het Witte Huis. Hij beweegt zich in de hoogste kringen, maar alleen als daar iets flink mis gaat. Het is zijn taak om de waarheid naar boven te halen als niemand meer weet wat er werkelijk gebeurd is. Dat hij hierbij niet zachtaardig te werk gaat, mag duidelijk zijn. Zodra de boel vervelend wordt, gaat hij dan ook off-the-record verder met zijn onderzoek. Een echte loner, maar dat zijn de ware helden wel vaker. John Sandford heeft met Jake Winter een interessant karakter gecreëerd.

Lincoln Bowe is zoek en als voormalig senator hoor je niet zoek te raken. Het is niet bekend of Bowe ontvoerd is, vermoord of gewoon de hort op is gegaan. De politieke tegenpartij wordt onrustig, omdat er al een tijd openbare onvrede bestaat tussen één van hun gouverneurs, Arlo Goodman, en Bowe. Het ziet er voor Goodman niet goed uit als zijn gezworen vijand ineens verdwijnt. Zeker niet nu zijn Burgerwacht zich wat onrustig gedraagt en in het nieuws komt. Jake wordt ingehuurd door de Secret Service om uit te zoeken waar Bowe is gebleven en wie verantwoordelijk is voor zijn verdwijnen.

Het boek start wat moeilijk op, er moeten flink wat plotdraadjes tot leven komen en de hele machtsstructuur moet uitgelegd worden waardoor je eerst even door wat taai en saai geklets heen moet lezen. Als je samen met Jake steeds dieper in de misère terecht komt, kom je midden in een interessante, corrupte, politieke puzzel terecht. Het plot neemt zoveel wendingen dat je niets meer kunt verwachten en niemand kunt verdenken. Dat is een minpunt aan dit verhaal, de chaos van personen die Sandford erbij sleept. Toch is het achteraf wel een enorm ingenieuze puzzel, die je wellicht pas helemaal door hebt als je het boek voor een tweede keer leest. Het sterkste punt van dit boek is de hoofdpersoon Jake Winter, met zijn wandelstok en manke been. Sandford is duidelijk goed in karakters neerzetten, zijn Lucas Davenport in de gelijknamige boekenserie is ook zo'n geslaagd karakter. Dat hij naast Winter een cliché neerzet als de ijskoningin Madison Bowe, vrouw van Lincoln Bowe en uiteraard het toekomstige liefje van Winter is toch een beetje jammer. Voor de puzzel en Jake Winter krijgt het boek drie sterren, maar wellicht is het geen slecht idee te beginnen met het eerste boek van zijn Davenportserie, die schijnt een stuk beter te zijn. Dat Sandford kan schrijven, bewijst hij zeker. Het verhaal zit goed in elkaar, de actie en dialogen zijn erg natuurlijk, het geheel komt alleen helaas niet helemaal tot leven.

John Sandford is het pseudoniem van John Camp, die eerder de Pulitzer Prize won. Hij heeft tientallen boeken op zijn naam staan, waarvan de Lucas Davenportserie het meest uitgebreid en populair is. Hij schreef daarnaast de Kiddserie. Dodenwake is één van zijn losstaande thrillers.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 9174 9 Pagina's: 272