DVD: Beastie Boys - Awesome; I Fuckin' Shot That!

Martin (Arachide)
Het is 9 oktober 2004 wanneer de Beastie Boys MCA, Mike D en Adrock in een overvol Madison Square Garden te New York staan. Hier vindt het laatste concert van hun uitverkochte Challah At Your Boy tour plaats. Maar liefst vijftig gelukkige fans krijgen DV en Hi-8 camera's toegereikt met slechts één belangrijke opdracht: "keep shooting".

En dat is dan ook wat ze doen. Het optreden wordt geregistreerd en de camera's blijven zelfs draaien wanneer iemand zijn behoefte moet doen. De beelden zijn afwisselend en bewerkt met retro effecten. Door het gebruik van de hand-helds is het beeld niet perfect maar dat komt alleen maar ten goede van het 'live' sfeertje. Over de kwaliteit van het geluid hoef je je geen zorgen te maken, dit is apart opgenomen.

Ze performen nummers uit vrijwel hun gehele repertoire. Jammer genoeg moeten we het zonder de klassiekers No Sleep Till Brooklyn en Fight For Your Right doen maar gelukkig ontbreken andere hits als Body Movin', Intergalactic en Ch-Check It Out niet. Halverwege de show treden de drie MC's in een band op om drie instrumentale nummers uit hun begin jaren 90' te laten horen. De Beasties hebben vaak een politieke boodschap en dit komt ook naar voren wanneer Adrock na krap anderhalf uur het laatste nummer aankondigt: "We want to dedicate this song to George W. Bush, it's called Sabotage".

Er zijn een groot aantal instellingen zoals a cappella (alleen stem), de mogelijkheid om songteksten in de ondertiteling te zetten, band commentaar, of om alle camera's op één scherm te zien. Je kunt ook kiezen voor de "detour mode". Dan verschijnen er tijdens de film allerlei grafische aanwijzingen zoals een icoontje dat aangeeft de batterijen van de camera op zijn. Wanneer je dan met je afstandsbediening op "enter" drukt krijg je extra footage te zien zoals backstage beelden. En dit zijn alleen nog maar de instellingen, er is ook nog een extra gedeelte. Hier staan een aantal korte filmpjes op. Het stelt alleen jammer genoeg niet veel voor, dit kijk je misschien een keer en daarna nooit meer.
De bonus DVD die er bij zit is eigenlijk ook niet echt de moeite waard. Er staat een half uur durende pilot op en een muziekvideo waar je het beeld en geluid van kan aanpassen.

Een hoop dingen op de DVD waren nogal overbodig. Het is dan ook 'extra' materiaal natuurlijk maar het had leuker geweest om dat bijvoorbeeld op te vullen met interviews. De vele handige instellingen zoals de songteksten maken het echter weer goed. Het is een aanrader voor echte fans, maar wanneer je dat niet bent kan het je gauw gaan vervelen om deze film helemaal uit te zien.

Bekijk hier de trailer.

Label: TH!NKFilm Releasedatum: 21 februari 2007 Kijkwijzer: