DVD/CD: John Fogerty -The Long Road Home

Erik (getikte_rik)
Op 15 september 2005 speelde John Fogerty in het Wiltern Theatre in Los Angeles. Het concert van de oud-voorman van Creedence Clearwater Revival (ofwel CCR) werd geregistreerd, en resulteerde in de dubbel-cd + dvd The Long Road Home -In Concert. Ruim vijfentwintig liedjes met dampende moerasrock, houthakkersblues en de snerpende stem van John Fogerty, Mister CCR himself. Zo'n verzamelaar kan toch geen miskoop zijn?

Vooropgesteld: deze luxe editie is natuurlijk niet de enige verzamelaar die er van Fogerty danwel zijn oude band rondslingert. CCR werd niet voor niets zelfs onder haar afkorting een begrip in de jaren '70. Alleen ontbreekt er op elke editie wel een nummer die je graag in je collectie wil hebben. Een blik op de tracklist van de dubbel-cd, dat ook de soundtrack van de dvd is, leert dat vrijwel alle hits erop staan. En dat zijn er nogal wat.

Zo volgt na het intro op de eerste cd de fijne rocker en opwarmer Travelin' Band. Dit nummer blijkt net als de andere up-temponummers meer tot zijn recht te komen om te zien op de dvd, terwijl de luisterliedjes meer tot hun recht komen op de cd. Dat toont aan de ene kant de klasse van "het liedje", waar Fogerty het patent op lijkt te hebben. Aan de andere kant lijkt het ook een beetje dat de dvd nu niet altijd een meerwaarde is. Dat geldt bijvoorbeeld voor het lieflijke Blue Moon Nights, de vijfde track. Hier komt de relatieve rust van het publiek het nummer ten goede, terwijl bij de bekendere, eerdere nummers op de tracklist als Green River en Who ''ll Stop The Rain het publiek iets te tam lijkt te reageren. Goed voor de kwaliteit van het geluid, minder voor het overbrengen van de sfeer, wat je van een live-registratie toch wel mag verwachten.

Niettemin staan ze er allemaal op, grote hits als Lodi, Lookin' Out My Back Door, Born On The Bayou en Run Through The Jungle. Ook cd2, het tweede deel van de show, staat boordevol met Fogerty's allergrootste hits, en lijkt het publiek eindelijk wat meer los te komen. Mocht je af en toe naar de radiozender Classic Arrow Rock luisteren, dan is dit een feest van herkenning: het opzwepende Fortunate Son, het overbekende Bad Moon Rising en de afsluiter Proud Mary.

Wanneer je Fogerty zo op het podium ziet staan denk je met een echte redneck van doen te hebben, maar in teksten van nummers als Who'll Stop The Rain, Fortunate Son en Have You Ever Seen The Rain leverde hij destijds toch de nodige kritiek op de oorlog in Vietnam. CCR was dan ook de vertrouwde muziek bij de populaire tv-serie Tour of Duty. Ook nu maakt Fogerty de brug naar de actualiteit, wanneer hij Deja Vu (All Over Again) aankondigt, en zich zo afkeert van het Amerikaanse beleid in Irak.

De dvd is verder rechttoe rechtaan, en bevat behalve -bonustrack- Deja Vu (All Over Again) geen extra's. Maar in eenvoud toont zich de meester. En dat is wat John Fogerty is. Mocht je nog niks van hem in huis hebben, dan is The Long Road Home de aanrader die je moet hebben. Verstokte CCR-fans zullen kritischer zijn, het klinkt allemaal wel heel erg degelijk. De versie van het oorspronkelijk zo prachtige Have You Ever Seen The Rain had met iets meer passie gemogen, en het is jammer dat alleen I''ll Put a Spell on You ontbreekt. Dat zijn echter de enige aanmerkingen. John Fogerty is namelijk nooit een miskoop.

Label: Universal Releasedatum: 31 januari 2007