Boek: David Whitehouse - De Zon

Patrick (maduropa)
De ZonEindelijk heeft de grootste ster in ons zonnestelsel ook een biografie. Geen autobiografie, of eentje waar groot "Unauthorized" op staat, maar geschreven door een schrijver die al zijn hele leven tegen deze ster op kijkt. De ster in kwestie is in het verleden onder vele andere namen (onder andere Ra, Helios, Surya) bekend geweest, maar tegenwoordig gewoon als de zon. Deze ster, zonder wie het leven op aarde onmogelijk zou zijn, heeft vanaf het moment dat de mens hem zag gezorgd voor zowel vrees als fascinatie, en regelt met zijn dagelijkse cyclus het levenspatroon van alle levende wezens op aarde. De schrijver David Whitehouse heeft de taak tot het schrijven van deze biografie op zich genomen, en heeft daarvoor bronnen in zowel de geschiedenis als de tegenwoordige wetenschap aangeboord en deze gecombineerd in dit boek. Bereid je voor om tijdens het lezen van dit boek gebombardeerd te worden met een enorme hoeveelheid leuke wetenswaardigheden, feiten en kennis over het leven van de zon.

David Whitehouse is astronoom en werkt onder andere als wetenschapscorrespondent voor de BBC. Hij heeft al diverse Europese journalistieke prijzen gewonnen met zijn werk. Zo is van zijn hand ook al de biografie van de maan verschenen. In de inleiding vertelt hij dan ook dat hij tijdens het schrijven van de biografie over de maan wist dat hij ook een soortgelijk boek zou moeten schrijven over de zon. Dat heeft hij nu dus gedaan. Het boek is niet chronologische volgorde geschreven, maar in thema's. Per hoofdstuk wordt een dergelijk thema besproken met tal van voorbeelden. Uiteraard wordt ook het ontstaan van onze zon besproken, en de rol in ons zonnestelsel. Ook besteedt het boek aandacht aan de invloed die de zon heeft gehad op de vele geloven door de eeuwen heen.

Wie zich interesseert voor de ontstaansgeschiedenis van de zon of graag meer wil weten over de rol die de zon speelt binnen het universum is dit boek echt een aanrader. Wel is het jammer dat er alleen in het midden een verzameling van kleurenillustraties te vinden is. De rest van de illustraties zijn in zwart-wit druk. Dat zorgt ervoor dat het boek niet valt onder de noemer "koffietafelboek", maar wel in de serie boeken voor nieuwsgierige mensen. Doordat het in thema's is opgedeeld is het een zeer leesbaar boek. Door de inhoudsopgave kun je snel een voor jou interessant thema kiezen als je niet alles achter elkaar wilt lezen. Het boek barst namelijk van de leuke feiten.

Uitgever: Uitgeverij Pearson Education ISBN13: 9-789043012539 Pagina's: 295