Boek: Kim Stanley Robinson - Het Broeikaseffect

Phedre77
Kim Stanley Robinson is een auteur van overwegend sciencefiction boeken. Hij is met zijn korte verhalen en boeken talloze keren genomineerd voor diverse sciencefiction awards, zoals de Hugo en de Nebula en heeft een aantal van die nominaties ook weten om te zetten in awards. Dit boek, met de Engelse titel The Forty Signs of Rain, is in 2004 genomineerd voor de 'British Science Fiction Association'. Het is het eerste deel van de trilogie Capital Code, waarvan het tweede deel, Fifty Degrees Below, in 2005 is verschenen en het derde deel, Sixty Days and Counting in 2007 zal verschijnen. In mei 2007 zal Fifty Degrees Below in het Nederlands verschijnen met de titel Een Nieuwe IJstijd. Het Broeikaseffect, boeiende sciencefiction, realistische klimaatthriller of onbegrijpelijk wetenschappelijk geneuzel?

Veranderingen in het klimaat, broeikaseffect, het milieu, allemaal onderwerpen die nu erg spelen. Al Gore's An Inconvenient Truth, Frank Schätzings De Zwerm zijn voorbeelden van boeken die deze onderwerpen bespreken (resp. non-fictie en fictie) en nu dus ook Het Broeikaseffect van Kim Stanley Robinson. De 'eco-thriller' mag dan fictie zijn, vaak is het verhaal gebaseerd op ware feiten. Robinson staat bekend als een grondige researcher en op de achterflap van het boek staat dan ook: "Volledig wetenschappelijk onderbouwd en daardoor extra angstaanjagend". Niet direct erg amusant om te lezen, omdat het je met de neus op de feiten drukt.

Het Broeikaseffect springt heen en weer tussen de verhaallijnen van verschillende wetenschappers, die onderling allemaal op de een of andere manier met elkaar te maken hebben. Elk hoofdstuk begint met een korte melding van de wereldwijde situatie, die over het algemeen luchtig wordt verteld, maar niet erg positief is. Alle wetenschappers weten dat er een ramp aan zit te komen, maar ze hebben er grote moeite mee om de politici en hun bazen ervan te overtuigen dat er iets gedaan moet worden. Het verhaal wordt in een laag tempo verteld, de wereld kabbelt voort en er is geen vuiltje aan de lucht. De groeiende onrust die de wetenschappers voelen, blijft erg individueel, waarschijnlijk erg realistisch. De volledige eerste helft van het boek wordt besteed aan het uiteenzetten van de levens van deze wetenschappers (Anna, Frank, Charlie e.a.) en het reilen en zeilen in hun respectievelijke kantoren, bedrijven.

Het is best lastig om het verhaal interessant te blijven vinden, omdat het tempo zo laag ligt en de vertelstijl zo luchtig is. Daarnaast irriteert het op een gegeven moment dat je voor de zoveelste keer krijgt te horen wat kleine Joe (zoontje van Charlie en Anna) voor leuks doet en welke wetenschappelijke termen en processen er zoal bestaan. Wellicht heeft researcher Robinson hier de echte wetenschap voorrang gegeven ten opzichte van het vertellen van een verhaal, want de wetenschap wint hier absoluut. Je kunt als lezer merken dat het klimaat en de opwarming van de aarde iets is dat Robinson aan het hart gaat, maar als je alleen op zoek bent naar een spannende thriller, slaat dit boek even de plank mis. Het boek eindigt in een anti-climax met een enorme storm, waarna wetenschapper Charlie aan zijn baas, een senator, vraagt: "Gaan we nu dan eindelijk die opwarming van de aarde eens aanpakken?!"

Toch kan ik niet zeggen dat dit een slecht boek is. Het is een bijzonder sympathiek verhaal, je voelt je 'thuis' in het verhaal en je voelt de toewijding van de auteur. Het is een aangenaam boek om in te verblijven. Voor mensen die de wetenschappelijke kant van het verhaal begrijpen, heeft het boek zelfs nog een meerwaarde. Zoek je echter een spannende thriller of een sciencefiction boek, loop dan dit boek voorbij in de winkel. Omdat ik vertalingen altijd wat wantrouw, heb ik een Engels boek van Robinson opengeslagen (The Years of Rice and Salt) en daaruit wat willekeurige passages gelezen. Ik vermoed dat het Het Broeikaseffect wel wat waarde verliest in de vertaling, want die Engelse passages zijn allemaal rijker van taal en mooier gebracht.

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers ISBN: 90-229-9271-3 Pagina's: 313