CD: Kelly Willis and Bruce Robison - Happy Holidays

Jelle Schot (JelleS)
Onlangs kwam FOK! al met een kerstspecial. Deze dagen stikt het immers weer van de nieuwe platen met klassiekers als 'All I Want For Christmas' en 'I'm Dreaming of a white Christmas' in een nieuw jasje. Of beter gezegd, in hetzelfde jasje maar dan met een andere zanger of zangeres. Af en toe wordt er wel geëxperimenteerd, maar dat is dan weer met een commercieel doel. Een verademing lijkt het dan ook dat het country-echtpaar uit Texas, Kelly Willis en Bruce Robison, met een aantal alternatieve covers van alternatieve kerstsongs dit jaar is komen aanzetten. Gelukkig geen klassieke country in de stijl van Sheryl Crow, ze komen immers uit Austin, maar aangename alt. Country.

Songtitels als 'Please Daddy Don't Get Drunk' en 'Santa Looked a Lot Like Daddy' beloven veel goeds. De ironie druipt ervan af, net als het plezier. Happy Holidays moet dan ook absoluut niet worden gezien als een poging om een serieuze kerstklassieker te maken. De kerstsfeer ontbreekt sowieso. Dat je dat alsnog kan bereiken, ondanks een totaal andere stijl, bewees Sufjan Stevens dit jaar al met zijn Songs for Christmas. Enkel 'Have Yourself A Merry Little Christmas' weet de sfeer op te roepen, maar is helaas dan ook weer totaal niet vernieuwend. De teksten zijn wel weer leuk, zoals "It made Waco look like a scène from Girls Gone Wild".

De stem van Kelly Willis, die vooral om haar schoonheid bekend staat, valt erg tegen. Op het prachtige 'In The Bleak Winter' weet ze met haar zachte vocalen de luisteraar naar een mooi besneeuwd paradijs mee te voeren, maar op de overige nummers irriteert ze enkel door steeds te forceren. Gelukkig is manlief Robison er om haar te helpen. Het is na vele jaren samenzijn pas hun eerste samenwerking, maar ze vullen elkaar perfect aan. De rustige nummers als 'A Winter's Tale' hebben hetzelfde effect als 'In The Bleak Winter', bij de up-tempo komische nummers gaat het echter mis. Afsluiter 'Oklohoma Christmas' is dan wel weer tekstueel en muzikaal geslaagd, maar het constante gelach van het publiek voordat de grap is gemaakt begint na een aantal luisterbeurten wel op de zenuwen te werken.

Happy Holidays is te wisselvallig om de komende feestdagen een vaste plaats in mijn cd-speler te veroveren. Als alt. Country album best geslaagd, als een vernieuwende cliché ontwijkende kerstplaat veel minder.

Label: Rykodisc Releasedatum: november 2006 Waardering: