DVD: Ave Maria

Lars (detulp050)
Het was Maria die de zoon van God op aarde bracht, althans zo staat het in de bijbel. Of dat waar is of niet, Maria wordt vandaag de dag nog steeds door miljoenen mensen vereerd. Filmmaakster Nouchka van Brakel, die in haar werk vaak 'de vrouw' als centraal thema heeft, ging op zoek naar de betekenis van Maria in de hedendaagse maatschappij. Wie vereert haar nog en waar komt de bewondering voor Maria vandaan? In samenwerking met de KRO werd de film Ave Maria: Van Dienstmaagd des Heren tot Koningin van de Hemel geproduceerd. De film draait sinds begin december in enkele filmzalen in het land, werd recent door de KRO uitgezonden op televisie en is nu ook op dvd uitgekomen.

Wie is Maria en waarom wordt ze door zoveel mensen vereerd? De voice-over laat in de eerste minuten al direct weten wat het onderwerp is van de documentaire: "een zoektocht naar de wortels van de mariaverering". Om achter de redenen te komen reist van Brakel af naar een viertal lokaties om te kijken welk effect Maria heeft op mensen en hoe dit ontstaan is. In Polen volgt Van Brakel een groep Poolse soldaten, die Maria als beschermvrouwe heeft. In het Spaanse Estepona geldt ze als een soort koningin en beschermster van de vissers; elk jaar geeft de bevolking een groot feest ter ere van de heilige Madonna. Ook bezoekt van Brakel het Turkse Efese, waar Maria na de dood van Jezus is gaan wonen; haar woning is thans een bedevaartsoord voor zowel christenen als moslims. Waarom is het eigenlijk zo dat er in de koran meer over Maria staat dan in de bijbel? En waarom is Maria bij moslima's zo geliefd? In Ave Maria: Van Dienstmaagd des Heren tot Koningin van de Hemel probeert Van Brakel een allesomvattend antwoord te geven, althans zo wordt ons voorgespiegeld in de premisse van de film.

Is Ave Maria: Van Dienstmaagd des Heren tot Koningin van de Hemel een antwoord op de vraag "wat zijn de wortels van mariaverering"? Nee, daarvoor zijn de gefilmde lokaties en interviews te selectief. Een Spaanse vrouw die zich geen leven voor kan stellen zonder de 'Virgin del Carmen' (zoals Maria daar heet), en een Poolse soldaat die Maria vooral ziet als aanvoerder van het leger bieden geen houvast voor een allesomvattende uitleg over de betekenis van Maria. Het toont enkel wat Maria betekent voor de individuen zelf en misschien voor hun directe omgeving, maar laat in het midden hoe de verering is ontstaan. De beelden die we te zien krijgen van een bijeenkomst in de RAI in Amsterdam, waar Maria wordt vereerd als vrouw van alle volkeren, is niet meer dan een registratie. Het ontbreekt de film aan beschouwing, je krijgt alleen te zien dát Maria voor veel mensen iets betekent.

De release op dvd bestaat enkel uit de film zelf; geen menu, geen extra's. De beeldkwaliteit is gelijk aan het beeld op televisie en het geluid is verder prima. De voice-over, ingesproken door Thijs Römer, is vrij vlak en ontbeert het aan betrokkenheid; een wat meer donkere en wellicht wijzer klinkende stem had meer mystiek aan het verhaal toe kunnen voegen.

Zo rond de kerstdagen zullen veel mensen hun meest religieuze gevoel ervaren. Waar kerst voor een meerderheid niet meer betekent dan een stukje gezelligheid in de donkere dagen, hecht een grote groep veel waarde aan de geboorte van Jezus uit de schoot van Maria. Voor beide groepen kan de film Ave Maria iets betekenen. De gelovige kijker kan aanschouwen hoe men in andere culturen omgaat met de rol van Maria binnen het geloof. Voor de rest is de film leerzaam, zeker als je je niets voor kunt stellen bij het effect dat Maria op sommige mensen kan hebben. Het is jammer dat Ave Maria niet laat zien wat het in de premisse voorschotelt. Alhoewel Van Brakel het onderwerp trouw blijft, worden er veel zijwegen bewandeld en blijft het bij een aardig portret van een aantal gelovigen.

Label: Homescreen Releasedatum: 12 december 2006 Kijkwijzer: Waardering: