DVD: Eric Rohmer Collectie

Jelle Schot (JelleS)
Van 1956 tot 1963 was Eric Rohmer, een samenvoegsel van regisseur Erich von Stroheim en schrijver Sax Rohmer, hoofdredacteur van het invloedrijke Franse filmblad Cahiers du Cinéma. De redactie, met latere grootheden als Godard en Truffaut, zette zich af tegen de Hollywood-norm en vormde zo een stroming die we later de Nouvelle Vague (new wave) zijn gaan noemen. Ook al was Rohmer in de journalistiek zeer invloedrijk, zijn films waren dat veel minder. Terwijl Truffaut e Godard al meesterwerken als À bout de souffle en Jules et Jim hadden afgeleverd, moest Rohmer nog zijn eerste speelfilm maken.

In 1963 kwam die er dan eindelijk, getiteld Le Signe Du Lion, en dit is één van de vijf films die in deze dvd box te vinden zijn. Doordat de toon voor de stijl al jaren ervoor was gezet is van vernieuwing weinig sprake, later zou Rohmer zijn geheel eigen stijl buiten de Nouvelle Vague ontwikkelen, maar het is toch zeker de moeite waard. Het is een ode aan Parijs, de stad die eigenlijk altijd in zwartwit gefilmd zou moeten worden. De geweldige cinematografie en muziek ademt de sfeer van de stad uit, en ook het verhaal van een man die denkt miljonair te zijn en een dag later gedwongen is op straat te leven boeit tot het einde. Zijn eerste blijkt ook meteen één van de beste te zijn.

Het filosofische La Collectionneuse uit 1967 weet niet echt te overtuigen, en toont één van de grootste zwaktes van Rohmer als cineast. De gesprekken en onderlinge banden, een klassieke driehoeksverhouding, houden de aandacht nog wel vast. Rohmer vergeet echter de elementen die film tot film maken en het medium onderscheiden van bijvoorbeeld literatuur, erin te verwerken. Gelukkig herpakt hij zich twee jaar later met zijn bekendste en waarschijnlijk ook beste film tot nu toe (ondanks zijn leeftijd is hij nog steeds actief), Ma Nuit Chez Maud. De film werd zelfs genomineerd voor de Oscar voor Beste buitenlandse film. Ook ditmaal met een grote filosofische boodschap, die de hele film door werkt. Het is echter de spanning tussen de hoofdrolspelers gecreëerd door de sterke mise-en-scène die het zo goed maakt.

De overige twee films in deze box komen uit zijn latere periode. Bijzonder is het Duits gesproken Die Marquise Von O uit 1976, een adaptatie van de gelijknamige roman van Heinrich von Kleist. Bruno Ganz, die de meeste zullen kennen als Adolf Hitler in Der Untergang, speelt een graaf tijdens de Russische invasie. Alhoewel de film veel verschilt van bijvoorbeeld Ma Nuit Chez Maud, is de thematiek zoals in zo'n beetje alle Rohmer films hetzelfde. Het gaat altijd om de relatie tussen een man en vrouw, vaak meerdere vrouwen of mannen. In de traditie van de Nouvelle Vague zijn het meestal typische antihelden. Vaak werkzaam in elitaire kringen, met als gevolg elitaire gesprekken over filosofie, de liefde en kunst. Daar moet bij worden gezegd dat je er absoluut van moet houden, heb je totaal geen interesse in filosofie dan zal bijvoorbeeld Ma Nuit Chez Maud je totaal niet aanspreken.

Ma Nuit Chez Maud

Ook voor de laatste dvd in de box, Le Beau Marriage uit 1982, zal enkel een zeer select publiek te vinden zijn. De gesprekken zijn alles behalve realistisch en het is lastig je te identificeren met de vaak arrogante protagonisten. Gek genoeg zit daar ook de kracht van Rohmers werk in. Het staat buiten de reguliere toegankelijke cinema en zonder je te focussen en de gesprekken te analyseren zal je de boodschap er nooit uit halen. Zijn films hebben aandacht en veel voorkennis nodig, maar dat maakt het voor de liefhebbers des te interessanter. De vijf films geven een mooi overzicht van de verscheidenheid van Rohmer, maar dient absoluut niet als een verzameling van hoogtepunten te worden aanschouwd. Gezien de beperkte beschikbaarheid van zijn films op dvd is deze box een goed begin.
Het is echter wel zonde dat enkel bij de laatste film een extra in de vorm van een interview met Eric Rohmer te vinden is, maar dat zal voornamelijk aan zijn publiciteitsschuwheid te danken zijn.

Label: Homescreen Releasedatum: november 2006 Kijkwijzer: