DVD: Shopgirl

Lars (detulp050)
Steve Martin is vooral bekend van zijn werk als acteur. Minder bekend is hij als scriptschrijver. Met de film Shopgirl slaat hij een nieuwe weg in qua genre. Shopgirl is een mix van romantiek, drama en komedie, althans dat was de bedoeling. Blijkbaar kroop het bloed bij de acteur toch waar het niet kruipen kon en nam Martin de mannelijke hoofdrol -een wat oudere man die zich op een jonge deerne stort- op zich. Is Shopgirl een jammerlijk resultaat van een aankomende mif-life crisis of weet de komiek indruk te maken met zijn script en acteerwerk? Sinds kort is Shopgirl op dvd te verkrijgen.

Mirabelle Buttersfield werkt als winkelbediende bij de handschoenenafdeling van Sacks in New York. Als verse import uit Vermont moet ze erg wennen aan het leven in de grote stad en voelt ze zich vreselijk alleen. Op een avond ontmoet ze Jeremy in de wasserette. Het klikt niet echt tussen de twee, maar bij gebrek aan beter duiken ze toch met elkaar het bed in. Hij is een onattente hork, maar omdat zij smacht naar erkenning van haar vrouwelijkheid is ze blij met alle aandacht die ze krijgt. De relatie komt niet echt verder dan wat losse contacten en als Jeremy voor zijn werk lange tijd weg moet staat zijn vervanger al klaar. Ze blijkt populairder dan gedacht want Ray Porter, een rijke zakenman uit Seattle, heeft zijn pijlen op de verkoopster gericht. Hij wil geen vastigheid, maar weet toch de liefde van Mirabelle voor zich te winnen. Voor wie moet ze nu kiezen?

Een ding is zeker; de persoon die de teksten voor de hoes heeft geschreven heeft de film niet gezien. Shopgirl wordt benoemd als romantische komedie, maar past in de verste verte niet binnen het genre. Thema's als de ontluikende vrouwelijkheid en de moeilijke keuze tussen een vrije serieuze relatie of een vaste verkering met een hork klinken nou niet echt uitnodigend. Op een enkele sensuele scène na bestaat de film vooral uit de twijfels van Mirabelle en haar hunkering naar een vaste relatie. Alleen ergens in het midden van het het verhaal, wanneer Ray zijn huis laat zien en Mirabelle van het moment profiteert om hem te verleiden, toont de film zijn charme. Jammer genoeg zakt het verhaal daarna in om nooit meer echt boeiend te worden.

De release op dvd bevat naast de film geen extra's. Zowel het geluid als beeld zijn ruim voldoende. Steve Martin heeft zijn best gedaan om van allerlei filmgenres een graantje mee te pikken, maar daardoor is Shopgirl een schip zonder koers geworden. Al snel loopt het verhaal op de klippen, simpelweg doordat de keuzes van de hoofdpersonen en zijzelf weinig sympathie opwekken. Het verhaal van een vrouw die op zoek is naar de bevestiging van haar vrouwelijkheid had een mooie liefdesdrama op kunnen leveren, maar verzandt nu te veel in een wat donkere film met veel contact, maar weinig gevoelens.

Label: A Film Releasedatum: 14 december 2006 Kijkwijzer: