CD: Artangel - Plague Songs

Harry (Dinosaur_Sr)

Plague Songs is meer een project dan een cd. Artangel is bovendien eerder een kunstcollectief dan een band, en Plague Songs is een verzameling songs over de tien bijbelse plagen, met medewerking van meer of minder bekende namen, zoals onder anderen Brian Eno, Laurie Anderson en Rufus Wainwright.

De muziek op Plague Songs is vrij gevarieerd. Zo begint de tracklist met de straatrap van Klashnekoff ('Blood'). In het prachtig vormgegeven boekje staat een stukje van elke artiest, een beschrijving hoe hij of zij de toegewezen plaag heeft benaderd. In het geval van Klashnekoff heeft hij de 'plague of blood' vertaald naar straatgeweld, met een aangepaste versie van het Onze Vader als refrein. Verder treffen we vooral singersongwriters, elektronische muziek en ook vrij veel soul aan.

Dit alles zorgt van een gevarieerde en bijzondere cd. De gerichte opdracht waarmee de muzikanten op pad zijn gestuurd, zorgt voor boeiende en orginele interpretaties. Ook de diversiteit van muzikanten draagt daaraan bij. Bovendien is het toevoegsel in het boekje waarin elke artiest zijn benadering uitlegt buitengewoon aardig om bij de muziek te lezen. Het contrast tussen een verhaal dat zo oud is Methusalem en de moderne muziek cq. vertaling in de moderne tijd geeft deze cd spanning en orginaliteit. De cd blijft daardoor boeiend, ook al is niet alle muziek mijn smaak.

Daarnaast blijkt duidelijk dat Artangel een kunstcollectief is met meerdere facetten. Het artwork, van zowel het 'doosje' als het boekje zou namelijk de norm mogen worden. Erg mooie vormgeving, met bijzonder papier en uitgemeten artwork voor een cd release.

Hier stopt het project echter nog niet. Onlangs is in Margate een publiek evenement gehouden, waarbij de tien Bijbelse plagen in de moderne tijd zijn nagespeeld. De songs op Plague Songs zijn daarbij door locale artiesten geïnterpreteerd en uitgevoerd. Uiteindelijk zal dit uitmonden in een tv-film. Juist deze kruisbanden, de samenwerking tussen verschillende disciplines, en de bijzondere invalshoek maken dit een cd die de moeite waard is.

Meer over Artangel kun je lezen op deze website, en meer over The Margate Exodus vind je hier.

Label: 4AD/V2 Records Releasedatum: 16 oktober 2006