Boek: Tucker Malarkey - Verrijzenis

Phedre77

'Was Maria Magdalena de eerste apostel?', staat op de cover van het boek. Alweer een Da Vinci-Code-kloon; de zoveelste thriller, detective, roman over een evangelie, over religie, over het christendom en over de kerk denk je met een zucht. En dan ga je lezen...

Een sloom, weinig boeiend begin belooft niet veel goeds. Het is 1947, de Tweede Wereldoorlog is voorbij. Gemma Bastian, een verpleegster uit London, nog vol van de verschrikkingen van de oorlog, krijgt te horen dat haar vader onverwachts in Egypte is overleden. Ze reist naar Caïro om zijn as uit te strooien bij de piramides en zijn bezittingen te verzamelen. In Egypte komt ze in aanraking met de familie Lazar, bij wie ze logeert. De oudste zoon Michael is als vliegenier gewond geraakt in de oorlog en moet door het leven met een verminkt gezicht en een houten been. Zijn fatalistische karakter irriteert Gemma, maar hij oefent ook een vreemd soort aantrekkingskracht op haar uit. De jongste zoon, Anthony, was een collega van Gemma's vader en aan hem vraagt Gemma waar haar vader zich mee bezig hield. Bladerend door haar vaders dagboeken en aantekeningen, komt Gemma erachter dat haar vader op het punt stond een grote ontdekking bekend te maken en dat hij daarmee zijn eigen doodvonnis heeft getekend. Om haar vader postuum te leren kennen in zijn nieuwe thuisland Egypte, neemt ze, samen met Anthony, stukje bij beetje zijn onderzoek over en komt zo uiteraard ook in gevaarlijk vaarwater terecht.

Het boek staat bomvol citaten uit verschillende evangeliën en verwijzingen naar goden, godinnen, godsdiensten, geschriften, teksten en oude talen. Dit maakt het verhaal soms wat traag en gefragmenteerd. Gelukkig is het niet alleen een verhaal om een paar historische feiten heen. Het is tevens een boeiend verslag van een vrouw die de oorlog heeft overleefd, maar niet ongeschonden uit de strijd is gekomen. Door haar vaders onderzoek en zijn vondsten vindt ze zichzelf terug. Daarnaast proef je tijdens het lezen de sfeer van Egypte en word je meegesleept door een nog ouder fenomeen dan het christendom: de liefde. Welke broer kiest Gemma? Chicklit meets Da Vinci Code. Op de cover staat 'historische thriller', maar echte thriller-eigenschappen heeft dit boek nauwelijks.

Verrijzenis is gebaseerd op de vondst van de evangeliën bij Nag Hammadi in 1945. De auteur meldt in haar voorwoord dat bepaalde figuren fictief zijn, maar dat "het historische, archeologische en bijbelse materiaal echt is, evenals de geciteerde fragmenten van de evangeliën en van andere geschriften". In mijn ogen maakt dat het verhaal boeiender en waardevoller, maar het roman-gehalte van het boek overheerst. Toch is dit op de een of andere manier naast een romantisch boek ook een inspirerend boek. De kracht en het belang van de vrouw in de samenleving wordt bejubeld en geeft je als lezer, net als Gemma, een goed gevoel.

Een zuivere betovering was Malarkeys debuut en is nu tegelijk met de publicatie van Verrijzenis opnieuw verschenen in een pocket. Verrijzenis is haar tweede roman en ze is bezig met het schrijven van een derde.

Uitgever: Uitgeverij Sirene ISBN: 90 5831 427 8 Pagina's: 400