CD: The Whitest Boy Alive - Dreams

Jelle Schot (JelleS)
Dreams=De Noor Erlend Oye is wat je noemt een muzikaal multitalent. Succesvol met de indiepop-band Kings of Convenience, maar ook als DJ en gastzanger voor Royksopp. Of het nu om het creeren van strakke beats, catchy gitaarriffjes of intrigerende zanglijnen gaat, Oye heeft het allemaal in zich. Omdat hij blijkbaar nog niet genoeg om handen had, werd samen met Marcin Oz, Sebastian Maschat en Daniel Nentwig The Whitest Boy Alive in 2003 opgericht, bedoelt als electronic dance music project. Op debuut Dreams zijn echter alleen wanneer je goed zoekt, verstopt achter een basslijntje, enkele synths te vinden.

The Whitest Boy Alive klinkt eerder als een incomplete Kings of Convenience, met dance heeft het weinig meer te maken. Of je moet enkel opener en single 'Burning' eruit pakken. Catchy Britse gitaarrifjes, de aanstekelijke vocalen versterken de dansbaarheid alleen maar. Een nieuw indiehitje is geboren. De gitaar staat duidelijk centraal, de bass en drums zijn dan ook zeer minimalistisch gehouden. Het gevolg is dat je langzaam de aandacht verliest, je wordt zelfs een beetje slaperig. De titel van het album is dan ook niet verkeerd gekozen. Oye's stem sleept maar voort zonder ergens uit te schieten, hetzelfde geldt voor de instrumenten. Maar vlak voor de poort van dromenland komen uit alle hoeken en gaten geweldige gitaarriffs en bombastische drums op je af. Het klinkt absurd, en dat is het eigenlijk ook, maar daar schuilt nu juist de kracht van The Whitest Boy Alive in.

Zo hoor je tijdens 'Figures' de hele tijd op de achtergrond hetzelfde scherpe gitaarrifje, terwijl Oye met zijn warme maar eentonige stem zijn verhaal vertelt. Pas in de laatste halve minuut keert de riff terug, maar dan op de voorgrond en snoeihard. Het is een opbouw die niet iedereen zal kunnen waarderen. Dreams heeft tijd nodig om indruk te maken, maar wanneer je oren totaal gefocust zijn op het geniale gitaarspel, dan is er geen ontsnappen meer aan. Fillers als 'Above You' en 'Done With You' zorgen er helaas voor dat het geen album is dat hoog in de jaarlijstjes zal belanden, maar er staat nog genoeg moois op om een aankoop te rechtvaardigen.

Label: Bubbles Releasedatum: 05-10-2006 Waardering: